Vlag Icon NL | Vlag Icon GB | Vlag Icon DE 

Customs Support Nieuws

Geen berichtenverkeer met de Douane op 3 en 4 december 2016

30/11/2016

Geen berichtenverkeer met de Douane op 3 en 4 december 2016

Geen berichtenverkeer mogelijk met de Douane automatiseringssystemen op 3 en 4 december 2016

Op zaterdag 3 en zondag 4 december 2016 neemt de Douane voor een aantal douanesystemen vernieuwde software in gebruik (release 2016-48). Daardoor is er geen berichtenverkeer mogelijk met:

  • EMCS op zaterdag 3 december van 07.00 tot 17.00 uur
  • Alle overige douanesystemen van zat 3 december vanaf 7.00 uur tot zon 4 december 18.00 uur

Uw ingestuurde berichten worden gebufferd. Zodra het berichtenverkeer weer op gang is, verwerkt de dienst uw gebufferde berichten in de systemen. Hierdoor ontvangt u ook later uw berichten retour.

Het is toegestaan vóór 3 december aangiften in te sturen voor zendingen die in of kort na de onbeschikbaarheidsperiode afgehandeld en/of vervoerd moeten worden.

Als het nodig is, kunt u gebruik maken van de noodprocedures.

Coördinatiecentrum en voortgangsrapportages

Zoals gebruikelijk is er een coördinatiecentrum ingericht en wordt u via de website van de Nationale Helpdesk Douane op de hoogte gehouden via voortgangsrapportages op:

  • zaterdag 3 december 2016 rond 12.00 uur, 17.00 uur en 22.00 uur.
  • zondag 4 december 2016 rond 11.00 uur, 15.00 uur en 18.00 uur.

Het is mogelijk dat systemen eerder volledig beschikbaar zijn dan hierboven vermeld. Als dat nodig is, wordt dit via bovenstaande website en een voortgangsbericht gecommuniceerd.

Nationale Helpdesk Douane

Hebt u automatiserings- of systeemtechnische vragen over het nieuw geïmplementeerde systeem? Bel dan de Nationale Helpdesk Douane.

Meer informatie?

Meer kunt u lezen op de site van de belastingdienst, zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/douane/geen_berichtenverkeer_mogelijk_met_de_douane_automatiseringssystemen_op_3_en_4_december_2016

Test

Geen berichtenverkeer mogelijk met de Douane automatiseringssystemen op 3 en 4 december 2016 Op zaterdag 3 en zondag 4 december 2016 neemt de Douane voor een aantal douanesystemen vernieuwde software in gebruik (release 2016-48). Daardoor is er geen berichtenverkeer mogelijk met: EMCS op zaterdag 3 december van 07.00 tot 17.00 […]

 

Douanecodes vallend onder EU-houtverordening

11/11/2016

Hout imort verordening Douane

Vanaf 15 november 2016 is er een Flegt vergunning benodigd voor bepaalde soorten hout, houtpulp, papier en meubels van hout met oorsprong Indonesie.

De houtverordening geldt voor de douanecodes (GS-codes):

GS-code GS-code GS-code GS-code GS-code GS-code
4401 4403 4406 4407 4408
4409 4410 4411 4412 4413 00 00
4414 00 4415 4416 00 00 4418 47 48
9403 30 9403 40 9403 50 9403 60 9403 90 30 9406 00 20

 

De volledige lijst met goederencodes (douanecodes: GS-codes) die onder de Houtverordening vallen (bijlage I van de Houtverordening) is te vinden op de site van de NVWA.

De houtverordening geldt voor de douanecodes genoemd in de hoofdstukken en GS-codes die hieronder vernoemd worden.
Bijvoorbeeld hoofdstuk 48 valt geheel onder de houtverordening: dus de codes 4801 tot en met 4823. Importeert u goederen onder code 4821 10 dan valt u onder de houtverordening.

Op de site van de Douane kunt u nagaan onder welke goederencodes uw producten vallen. Twijfelt u over onder welke goederencode uw producten vallen, neem dan contact op met Customs Support.

Wellicht heeft u opdrachtgevers die deze goederen uit Indonesie invoeren. Voor deze goederen dient vanaf 15 november 2016 een export vergunning ( Flegt vergunning) in Indonesië te worden uitgesteld en deze al door het NVWA worden gecontroleerd.

Voor de feitelijke invoer dienen de goederen verplicht te worden aangemeld binnen het systeem Client Import.
Customs Support kan deze aanmelding voor u verzorgen, vraagt u gerust naar de mogelijkheden.

 

Test

Vanaf 15 november 2016 is er een Flegt vergunning benodigd voor bepaalde soorten hout, houtpulp, papier en meubels van hout met oorsprong Indonesie. De houtverordening geldt voor de douanecodes (GS-codes): GS-code GS-code GS-code GS-code GS-code GS-code 4401 4403 4406 4407 4408 4409 4410 4411 4412 4413 00 00 4414 00 […]

 

Rutte moet investeren in logistiek en export

11/10/2016

Rutte moet investeren in logistiek en export

In een open brief laten EVO en Fenedex vandaag aan minister president Mark Rutte weten het economisch herstel in Nederland te herkennen. Volgens beide belangenbehartigers is het herstel echter wel broos. Het kabinet moet in 2017 daarom meer investeren in de nationale handels- en logistieke faciliteiten.

Toenemende internationale- en nationale onzekerheden vormen een bedreiging voor de economie in Nederland. Daarom vragen de beide organisaties het kabinet om nauwer samen te werken en zo het draagvlak voor internationale handel te versterken door bijvoorbeeld een publiekscampagne over de meerwaarde van handel te lanceren. Ook vragen beide organisaties de minister president meer geld voor slimme infrastructuur en aandacht voor betere samenwerking tussen inspectiediensten.

Test

In een open brief laten EVO en Fenedex vandaag aan minister president Mark Rutte weten het economisch herstel in Nederland te herkennen. Volgens beide belangenbehartigers is het herstel echter wel broos. Het kabinet moet in 2017 daarom meer investeren in de nationale handels- en logistieke faciliteiten. Toenemende internationale- en nationale […]

 

Brexit: verschillende douanescenario’s en gevolgen

26/08/2016

European flag jigsaw piece with British flag missing piece

Een meerderheid van de Britse bevolking heeft in een referendum voor uittreding uit de Europese Unie (EU) gestemd. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is een belangrijke exportpartner (2,3 procent van het Nederlandse BBP) voor Nederland. De economische en handelsgevolgen zijn nog onbekend, wel kunnen we al vaststellen dat er op het gebied van Douane een andere tijd gaat aankomen. In dit artikel gaan we in op de verschillende douanescenario’s en de gevolgen hiervan.

Om het proces van het Britse vertrek uit de EU te op te starten, moet het VK eerst formeel aangeven dat zij de Unie willen verlaten (artikel 50 – Verdrag van Lissabon). Deze uittredingsprocedure kan zo maar twee jaar duren voordat deze is afgerond. Gedurende deze periode zullen de Britten met de resterende 27 lidstaten moeten onderhandelen over de voorwaarden van hun vertrek. Het zal daarbij vooral gaan over de handelsovereenkomsten.

Na een Brexit vervallen namelijk voor het VK alle handelsverdragen met de EU en met de overige landen waar de Britten als onderdeel van de EU overeenkomsten mee hebben gesloten. De mate van vrijhandel is afhankelijk van de nieuw af te sluiten overeenkomsten tussen het VK en de EU. Eventuele tarifaire en non-tarifaire handelsbarrières hebben direct invloed op eventuele douaneformaliteiten. Hieronder volgen enkele mogelijke scenario’s:

1. Toetreding EER
Het VK treedt toe tot de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) en Europese Economische Ruimte (EER) om op die manier, net als Noorwegen, IJsland en Liechtenstein, toegang te houden tot de interne markt van de EU. In de EER is er sprake van vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal.

2. Douane-unie
De EU en het VK vormen een zogenaamde douane-unie, zoals in 1995 de EU en Turkije hebben gedaan. Hierbij is geen sprake van vrij verkeer van arbeid en kapitaal. Voor goederen geldt dat er onderling geen of minder importheffingen gelden, beide partijen hanteren één gemeenschappelijk buitentarief en zijn ook onderhevig aan dezelfde buitenlandse tarieven.

3. Zelfstandige vrijhandelsovereenkomst
De EU en het VK gaan – bilateraal – een zelfstandige vrijhandelsovereenkomst aan waarbij afspraken worden gemaakt over invoerrechten, maar waarbij geen gemeenschappelijk buitentarief geldt.

4. Sectorafspraken
Het VK bewandelt dezelfde weg als Zwitserland en sluit bilaterale akkoorden per sector. Voor het realiseren van dit scenario zullen veel (langlopende) onderhandelingsgesprekken nodig zijn.

5. Meest begunstigde natie (MFN)
Het VK zou de status “meest begunstigde natie” kunnen krijgen. In dit scenario zijn de banden tussen de EU en het VK het minst onderling met elkaar verbonden. Er is geen gemeenschappelijke regelgeving noch een gezamenlijk buitentarief.

Geen veranderingen in heffingsgrondslagen en AEO
De hierboven beschreven scenario’s omschrijven met name de vorm waarin een nieuwe samenwerking tussen de EU en het VK zou kunnen worden gegoten. Qua heffingsgrondslagen hoeft er weinig te veranderen. De uitgangspunten voor het classificeren van goederen, het bepalen van de douanewaarde en oorsprong zijn in het beginsel op GATT/WTO niveau bepaald. Fundamentele veranderingen hoeven we daarin dus niet te verwachten.

De introductie van de AEO-status binnen de EU, voor bedrijven die internationaal handel drijven, heeft gezorgd voor een administratieve lastenverlichting. Hetzelfde geldt voor de vergaande vereenvoudigingen. Tevens was het VK als volwaardig lid van de EU betrokken bij de totstandkoming van het Douanewetboek van de Unie, die per zondag 1 mei 2016 in werking is getreden. Het is dus zeer aannemelijk dat de Britten dit model zullen repliceren indien er een eigen douanewetgeving zal moeten worden gemaakt.

Onzekere periode voor bedrijfsleven breekt aan
De komende tijd blijft onzeker wat de Brexit nu precies betekent voor het Nederlandse bedrijfsleven. Ondernemersorganisaties EVO en Fenedex hebben onlangs al aangekondigd zich te zullen gaan inzetten voor een snelle invoering van een nieuw, verdergaand handelsakkoord met het VK.
Ondanks alle berichtgeving over dit onderwerp zijn de gevolgen voor zowel de EU als voor het VK nog niet te overzien en/of voorspellen. Wellicht zal de handel tussen de EU en het VK worden geschaad, maar deze zal uiteraard niet geheel verdwijnen. Het VK blijft waarschijnlijk ook na uittreding een belangrijke handelspartner voor ons land en de EU.

Test

Een meerderheid van de Britse bevolking heeft in een referendum voor uittreding uit de Europese Unie (EU) gestemd. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is een belangrijke exportpartner (2,3 procent van het Nederlandse BBP) voor Nederland. De economische en handelsgevolgen zijn nog onbekend, wel kunnen we al vaststellen dat er op het […]

 

Definitieve richtlijn douanewaarde gepubliceerd

25/05/2016

Definitieve richtlijn douanewaarde gepubliceerd

De Europese Commissie heeft een definitieve richtlijn douanewaarde gepubliceerd. In deze richtlijn staat hoe de douanewaarde-artikelen in het Douane Wetboek moeten worden geïmplementeerd.

Eerder heeft de Europese Commissie al een ontwerprichtlijn gepubliceerd, de nieuwe versie wijkt nauwelijks af van het eerder gepubliceerde ontwerp. De ontwerprichtlijn is hier te downloaden.

Het belangrijkste element in de richtlijn is het feit dat verkopen binnen de EU niet gelden als een verkoop voor export en daardoor dus niet in aanmerking komen voor het vaststellen van de douanewaarde. Het vaststellen van de waarde gaat in algemene zin over de laatste verkoop van een partij van buiten de EU naar de eerste partij binnen de EU.

n de bijgevoegde richtlijn (richtlijn-guidance_valuation.pdf) zijn enkele praktijkvoorbeelden opgenomen. Hetzelfde principe geldt ook bij bijzondere regelingen, zoals een douane-entrepot.

Test

De Europese Commissie heeft een definitieve richtlijn douanewaarde gepubliceerd. In deze richtlijn staat hoe de douanewaarde-artikelen in het Douane Wetboek moeten worden geïmplementeerd. Eerder heeft de Europese Commissie al een ontwerprichtlijn gepubliceerd, de nieuwe versie wijkt nauwelijks af van het eerder gepubliceerde ontwerp. De ontwerprichtlijn is hier te downloaden. Het […]

 

Wat en hoe? Nieuwe douane wetgeving (DWU / UCC)

02/05/2016

Wat en hoe? Nieuwe douane wetgeving (DWU / UCC)

Met ingang van 1 mei 2016 heeft de EU na circa 25 jaar afscheid genomen van het vertrouwde Communautair Douanewetboek (CDW) en is het nieuwe Europese douanerecht in werking getreden. Het nieuwe Douane Wetboek van de Unie (DWU) brengt belangrijke wijzigingen met zich mee. Er zijn daarnaast overigens ook diverse zaken die (voorlopig nog) ongewijzigd blijven. In dit informatieblad hebben wij enkele belangrijke veranderingen beknopt voor u op een rijtje gezet. Wilt u meer informatie of heeft u specifieke vragen of opmerkingen neem dan gerust contact met ons op.

2016-05-Informatieblad-UCC-Customs Support-versie NL-v01

Test

Met ingang van 1 mei 2016 heeft de EU na circa 25 jaar afscheid genomen van het vertrouwde Communautair Douanewetboek (CDW) en is het nieuwe Europese douanerecht in werking getreden. Het nieuwe Douane Wetboek van de Unie (DWU) brengt belangrijke wijzigingen met zich mee. Er zijn daarnaast overigens ook diverse […]

 

Publicatie van het nieuwe Douane Wetboek

30/04/2016

Publicatie van het nieuwe Douane Wetboek

De Europese Commissie heeft onlangs het implementatieprogramma van het nieuwe Douane Wetboek van de Unie (DWU) gepubliceerd. Dit programma vervangt een eerdere versie.

Het DWU treedt in werking op 1 mei 2016, maar wordt in fases geïmplementeerd. De belangrijkste reden daarvoor is de beschikbaarheid van onderliggende IT-systemen bij de overheid. Een deel van deze systemen wordt Europees ontwikkeld, een deel nationaal en een deel is een combinatie van beiden.

De gedetailleerde nationale planning zal op een later moment worden gecommuniceerd. Zoals het er nu voorstaat dient de implementatie van het DWU op 30 december 2020 te zijn afgerond.

ImplementatieprogrammaDWU

Test

De Europese Commissie heeft onlangs het implementatieprogramma van het nieuwe Douane Wetboek van de Unie (DWU) gepubliceerd. Dit programma vervangt een eerdere versie. Het DWU treedt in werking op 1 mei 2016, maar wordt in fases geïmplementeerd. De belangrijkste reden daarvoor is de beschikbaarheid van onderliggende IT-systemen bij de overheid. […]

 

Nieuwe Douanewet per 1 mei

03/04/2016

Nieuwe Douanewet per 1 mei

12 Jaar geleden besloten dat de douanewet een update nodig had. De communicatie met de douane moet volledig digitaal lopen en de douane moet meer aansluiten op handhavingsmaatregelen die bedrijven zelf nemen, zo was de gedachte. Per 1 mei wordt daarom het nieuwe Douane Wetboek van de Unie (DWU), voorheen bekend onder de Engelse naam Union Customs Code (UCC) van kracht. Lees meer op de site van de EVO op: http://www.evo.nl/site/nieuwe-douanewet-per1-mei

Test

12 Jaar geleden besloten dat de douanewet een update nodig had. De communicatie met de douane moet volledig digitaal lopen en de douane moet meer aansluiten op handhavingsmaatregelen die bedrijven zelf nemen, zo was de gedachte. Per 1 mei wordt daarom het nieuwe Douane Wetboek van de Unie (DWU), voorheen bekend onder […]

 

Onderzoek naar dienstverlening douane

03/04/2016

Hand holding pen answering the questionnaire, shallow depth of field

De Nederlandse belastingdienst/douane zal de komende maanden onderzoek doen naar de eigen dienstverlening. Verschillende bedrijven zullen hiervoor door een onderzoeksbureau benaderd onder de noemer ‘tevredenheidsonderzoek belastingdienst’. EVO en Fenedex roepen bedrijven die deelnemen aan het onderzoek op alert te zijn. De ervaring leert dat de vragen niet altijd worden beantwoord door de juiste personen binnen een onderneming. Het onderzoek gaat van start op 4 april en loopt tot eind mei.

Wilt u meer weten over het onderzoek? Zie: http://www.evo.nl/site/onderzoek-naar-dienstverlening-douane

 

Test

De Nederlandse belastingdienst/douane zal de komende maanden onderzoek doen naar de eigen dienstverlening. Verschillende bedrijven zullen hiervoor door een onderzoeksbureau benaderd onder de noemer ‘tevredenheidsonderzoek belastingdienst’. EVO en Fenedex roepen bedrijven die deelnemen aan het onderzoek op alert te zijn. De ervaring leert dat de vragen niet altijd worden beantwoord door de juiste […]

 

Douane publiceert handig overzicht reactietijden

09/02/2016

Douane publiceert handig overzicht reactietijden

De Nederlandse douane heeft een handig overzicht gepubliceerd met alle reactietijden. Klik hier voor de pdf met reactietijden van de douane. Dit document is opgesteld na vragen van EVO en Fenedex.

Er is een maximale tijd afgesproken voor de:

  • reactietijd
  • responsetijd
  • timertijd
  • controle op andere locatie

De aanleiding was dat organisaties een overzicht nodig hebben omdat de afgelopen jaren veel onduidelijkheid is ontstaan over reactietijd van de douane. Douane en bedrijfsleven bleken verschillende verwachtingen van elkaar te hebben. Dit leidde ertoe dat zendingen onnodig lang hebben staan wachten. Ook gebeurde het dat zendingen zonder officiële vrijgave van de douane toch werden weggevoerd. Op de site van de belastingdienst kunt u aanvullende informatie hier over vinden.

Deze pdf is alleen bedoeld voor het bedrijfsleven dat aangifte doet bij de Nederlandse Douane.

 

reactietijden

Klik plaatje voor de pdf

 

Test

De Nederlandse douane heeft een handig overzicht gepubliceerd met alle reactietijden. Klik hier voor de pdf met reactietijden van de douane. Dit document is opgesteld na vragen van EVO en Fenedex. Er is een maximale tijd afgesproken voor de: reactietijd responsetijd timertijd controle op andere locatie De aanleiding was dat organisaties een overzicht nodig […]