Vlag Icon NL | Vlag Icon GB | Vlag Icon DE 

Over Customs Support

Customs Support:  De Neutrale Douane agent

Customs Support bevindt zich in het gebied tussen de klassieke douane agent en de grote accountantskantoren die hoogwaardig advies uitbrengen, maar niet de dagelijkse operatie runnen.

Oscar Driessen, managing director:

“De volledige outsourcing van douane afdelingen zien we nu vaak op ons afkomen. Onze klanten realiseren zich dat douanezaken een specifiek vak is waarbij de belangen erg groot zijn. Dit kun je beter uitbesteden aan een specialist.” 

Customs Support is een grote Europese Customs Service Provider en richt zich volledig op de afhandeling van douane documentatie. Wij verzorgen:

Customs Support ontwikkelde zich de laatste jaren tot een zeer professioneel bedrijf en handelt steeds vaker voor internationale logistieke partijen en producenten de douane afhandeling af. Het bedrijf werkt met geavanceerde software  die in bijna alle Europese landen naadloos aansluit op de locale douane systemen. Customs Support richt zich enkel en alleen op douane afwikkelingTon van Grinsven, business development director bij Customs Support, zegt hierover:

“We hebben geen enkel belang in transport en opslag van goederen, we zijn volledig neutraal.”

Werkwijze
Customs Support lost problemen ad-hoc op. Een goed voorbeeld van deze werkwijze van Customs Support vertelt Van Grinsven. Bij een klant, een voedingsproducent in Duitsland, was een urgente situatie ontstaan. Van Grinsven:

“We kregen een telefoontje of we snel een scan konden doen bij het warehouse. De douane had de alarmbel geluid en het bedrijf kreeg nog enkele weken om de processen en de douane entrepot administratie op orde te brengen.” 

Customs Support stuurde een team van specialisten die in 2 weken een scan maakte waaruit een plan van aanpak rolde. De oplossingrichting werd besproken met de Duitse douane en na het akkoord van de douane en de klant is een operationeel team begonnen met oude zaken herstellen en nieuwe processen implementeren.

“Twee maanden later hadden we een stabiele situatie waarna de klant besloot definitief de douane afdeling door ons te laten verzorgen.”

Customs Support koppelde haar Douane Management systeem aan het warehouse management systeem van de klant en nam enkele van de werknemers over om kennis binnenboord te houden. Sindsdien zijn alle betrokken partijen, de klant, de douane en Customs Support, zeer tevreden.

Een ander voorbeeld waarbij Customs Support werd ingeschakeld is voor het bewaken van een geheel geautomatiseerd douane entrepot proces. Van Grinsven:
“Alle documenten worden hier geheel geautomatiseerd geproduceerd. Echter er zijn altijd fouten of uitzonderingen. Dan is de rol van de expert die het gehele proces overziet van groot belang. Correcties aanbrengen en handmatig last minute aanpassingen doen zodat de wagens blijven rijden is onze taak hier.”
Dit bewakingsproces gebeurt op afstand vanuit de Customs Support locatie. Enkele dagen per maand is Customs Support op locatie aanwezig om de band met de medewerkers te behouden en zaken als maandaangiftes en dergelijke te organiseren. Tevens verzorgt Customs Support de communicatie met de douane.


Detachering

Onze declaranten werken vanuit meerdere eigen vestigingen in Nederland. Tevens beschikt Customs Support Personnel B.V. over medewerkers die op klantlocatie op detacheringbasis inzetbaar zijn. Op deze manier neemt Customs Support Personnel B.V.  het werk uit handen maar houdt het bedrijf toch de controle over zijn proces. Verschillende van onze klanten hebben hun douaneafdeling in zijn geheel aan ons toevertrouwd op basis van outsourcing en realiseren daardoor een structuur van variabele kosten en tegelijkertijd een betere beschikbaarheid van douanekennis.

Wanneer schakelt u Customs Support in?
Wanneer het bedrijf onderbezetting heeft of bepaalde specifieke douane kennis mist, dan biedt Customs Support Personnel B.V. uitkomst. Wij hebben een diversiteit aan inzetbare douane declaranten en specialisten die qua kennis en achtergronduitdagingen op douanegebied kunnen oppakken.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Als professionele douane agent draagt Customs Support zorg voor de douaneafhandeling van alle internationale goederenstromen. Als internationale organisatie erkennen en benadrukken wij het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Binnen onze organisatie geven wij dan ook een geheel eigen invulling aan deze verantwoordelijkheid, welke in lijn zijn met de triple bottom line van People, Planet en Profit.

Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid heeft Customs Support zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Een van de belangrijkste indicatoren voor ons is onze bijdrage als CO2- neutrale organisatie. Op basis van onze Carbon Footprint, compenseren wij ons energieverbruik door nieuwe bomen aan te planten. Customs support gaat echter verder dan compenseren. Al onze standaard bedrijfsvoertuigen zijn voorzien van het zogenaamde Blue Motion Technology, waarbij brandstof wordt bespaard,  uitstoot van C02 verlaagt en minder fijnstof en stikstofoxiden wordt uitgestoten. Daarnaast maken wij bijvoorbeeld gebruik van E-Invoicing, hebben wij een digitaal archief, proberen wij papierverbruik zoveel mogelijk te reduceren en maken wij uitsluitend gebruik van FSC-papier.

 
Midden in de maatschappij
Naast onze inspanningen voor duurzaamheid, verbreden wij ons in 2011 ons met name op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. In 2011 zal Customs Support samen met enkele partners en medewerkers een sponsorloop lopen, waarbij de opbrengst geheel ten goede komt aan een maatschappelijk doel. Daar wij het belangrijk vinden dat dit organisatiebreed wordt gedragen, zullen (een aantal van) onze medewerkers niet alleen participeren, maar ook het maatschappelijk doel uitkiezen.

Ethische bedrijfsvoering
Als internationale service organisatie staat ethische bedrijfsvoering hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat onze werkzaamheden de samenleving ondersteunen en op zijn natuurlijk geen schade kan toebrengen. Daarom hebben wij bijvoorbeeld besloten dat wij geen douaneservices verlenen voor oorlogsmateriaaltransporten.

Stakeholder Management & Ketenverantwoordelijkheid
Als internationale ondernemer met een sterk gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid en grote diversiteit aan stakeholders, vinden wij het belangrijk dat onze partners ook maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom vragen wij onze leveranciers in hoeverre zij zich maatschappelijk verantwoord bezighouden. Simpelweg omdat maatschappelijke verantwoordelijkheid een verantwoordelijkheid voor iedereen is.

Deel via Social Media