Corona update: de stand van zaken in het internationale goederenvervoer

 In Algemeen nieuws

Het Corona virus dook in China voor het eerst op en zorgde ervoor dat de productie daar bijna volledig tot stilstand kwam. Nu het aantal mensen dat hersteld van Corona daar inmiddels hoger is dan het aantal dat geinfecteerd wordt, lijkt het erop dat we voorbij het omslagpunt zijn. De fabriek van de wereld is weer aan het opstarten.

Schepen varen weer, maar waar zijn de containers?

De scheepvaart tussen China, Europa en de Verenigde Staten komt langzaam weer op gang. De voorraad wachtende volle containers op de kade wordt langzaam kleiner. Er zijn nog wel een aantal uitdagingen.

Veel schepen zijn de afgelopen weken uit de vaart genomen. Behalve de wachtende containers in de havens, heeft dat ook een ander probleem veroorzaakt. Er is nu een tekort aan lege containers. Lege containers zijn op de verkeerde plekken op de wereld, omdat de schepen die ze terug zouden brengen niet zijn uitgevaren.

“When we have equipment shortages, carriers usually focus on empty repositioning over backhaul cargo” given that “the premium for backhaul cargo is very low.” This dynamic can “lead to massive spikes in backhaul rates.” In other words, backhaul cargo moving from Europe to Asia, for example, would compete for space on ships with empty containers — and the cost to ship those backhaul cargoes would increase.

Lees het hele verhaal op FreightWaves hier.

MSC is deploying the world’s biggest ships to evacuate empty containers from China to the US, as carriers on the transpacific try to overcome imbalances after weeks of coronavirus disruption to their box control systems.

There have been reports of severe equipment shortages in the US and Europe as a consequence of carriers blanking around half of all headhaul sailings since Chinese New Year, due to the Covid-19 virus outbreak.

Lees het hele verhaal op The Loadstar hier.

Volgens CMA CGM is er weer groei in het volume qua verschepingen en export vanuit de Chinese markt. Al Jazeera schrijft hierover het volgende:

Severe congestion at Chinese ports is easing, say officials and industry participants, 

although a logjam of refrigerated containers has disrupted supplies of fresh and frozen food, and pushed up freight rates outside China.

Lees het hele verhaal hier.

Is luchtvracht het antwoord?

De hele markt voor internationaal vrachtvervoer is verstoord. Het gaat dan niet alleen over vervoer over het water. Er zijn ook problemen met het verschepen van vracht door de lucht. Veel passagiersvluchten zijn geannuleerd. Een groot percentage van de luchtvracht wordt vervoerd in het ruim van passagiersvliegtuigen. En die vliegen niet… Dit probleem wordt alleen nog maar groter, nu de Verenigde Staten reizeigers vanuit Europa weert.  

Supply Chain Dive schrijft het volgende:

Cargo-only flights represented 3.3% of total flights originating in the EU in 2017, the most recent year for which data is available, and belly cargo takes a large and increasing share of total airfreight originating there, according to the EU’s 2019 European Aviation Environmental Report. The amount of cargo travelling in the belly of passenger flights increased 55% from 2005 to 2017 while the tonnage of all-cargo flights decreased 2% in the same period.

Lees het hele artikel hier.

En in een ander artikel:

Flight cancellations out of China have removed 5,100 tons of capacity from China per day on average, which has led to a 36% year-over-year decline in total airfreight capacity out of mainland China, according to an operational update from Agility Logistics.

Goods that would normally travel by other modes, either by ocean or surface transportation, will travel by air in the coming weeks “because of the urgency to go to market”

As demand for airfreight within and out of Asia remains higher than capacity, some airlines are considering running cargo-only flights in the region. Scoot, an airline based in Singapore, is one airline that has begun offering freighter flights into China.

Lees het hele artikel hier.

Het einde nog niet in zicht

Hoewel de situatie op vrachtgebied langzaam beter wordt, is het einde nog niet in zicht. Het vrachtverkeer komt langzaam weer in beweging over water en door de lucht. Veel bedrijven hebben ook de alternatieve routes ontdekt. De spoorverbinding tussen China en Europa is not nooit zo populair geweest onder vrachtvervoerders.

We houden u op de hoogte.

Recommended Posts