Corona update: Wat zijn de gevolgen voor het bedrijfsleven?

 In Algemeen nieuws

In meer dan negentig landen, zijn mensen besmet met het Corona, ook wel bekend als COVID-19. Het aantal mensen dat besmet raakt blijft stijgen, maar gelukkig stijg het aantal mensen dat weer geneest ook.

Welke landen zijn het hardst getroffen?

Een aantal landen zijn zwaarder getroffen door het virus. De grootste uitbraak was in de regio Wuhan in China, waar het virus lijkt te zijn ontstaan. Door die uitbraak en de snelle manier waarop het virus zich verspreidde zag de Chinese overheid zich genoodzaakt noodmaatregelen te nemen die er onder andere toe geleid hebben dat heel veel fabrieken dicht gingen of dicht bleven na het Chinees nieuwjaar. De fabriek van de wereld, zoals China ook wel genoemd wordt, kwam bijna in zijn geheel tot stilstand. Met zoveel gesloten fabrieken was het een kwestie van tijd voordat er tekorten zouden ontstaan. En dan is er nog het transportprobleem. Producten die klaar stonden voor verzending, bleven achter op luchthavens en in zeehavens, omdat vliegtuigen niet meer vlogen en schepen niet meer uitvoeren. 

Een ander land dat zwaar getroffen is door het virus is Zuid Korea. Ook daar zijn veel bedrijven dichtgegaan. Een tijdlang had het de dubieuze eer om de nummer twee van de wereld te zijn als het gaat om het aantal besmettingen. Hoewel het land deze positie nog steeds heeft in Azië, is er inmiddels wereldwijd een nieuwe nummer twee. En dat land ligt in Europa. 

Na China is het Italië, waar de meeste mensen besmet zijn met Corona. Nadat de Italiaanse eerst al het hele noorden van het land afgesloten en in quarantaine geplaatst had, gelden die maatregelen nu zelfs voor het hele land. Dit zorgt voor veel verstoringen en heeft een enorme impact op de Italiaanse economie.

Wat betekent dit voor bedrijven??

Iedere onderneming die een groot deel van zijn producten uit China haalt, is getroffen, maar sommige industrieën zijn harder geraakt dan andere. China is een van de belangrijkste producenten van elektronica en onderdelen daarvoor. Ook de autoproducenten zijn hard geraakt door de gevolgen van het Coronavirus. Het grote probleem voor hen is dat zij just in time produceren. Met de minimale voorraden die ze daarbij aanhouden waren zij de eerste die in de problemen kwamen.

Het goede nieuws is dat de fabrieken in China weer aan het opstarten zijn. Aan de andere kant neemt dat niet meteen de tekorten weg. Er is nog een enorme achterstand weg te werken.  

Andere bedrijven zien juist een piek in de vraag van consumenten, zoals online retailers. Het coronavirus maakt mensen bang. Ze willen grotere hoeveelheden kopen om thuis een voorraad te hebben en ze bestellen dat online, zodat ze niet naar een drukke supermarkt hoeven.

Veel bedrijven zijn gaan zoeken naar leveranciers buiten China, maar ook dat is een uitdaging gebleken. Nu er zoveel vluchten gecancelled zijn en schepen niet uitvaren, is er een grote achterstand. Het probleem is niet alleen het verschepen van goederen van China naar Europa en Amerika. Omdat er in die regio überhaupt een tekort aan transportcapaciteit is, is het ook moeilijk om goederen uit Vietnam of andere Aziatische landen te krijgen. Het moet eerst naar hubs vervoerd worden, vanwaar het Amerika en Europa kan bereiken met het vliegtuig. Er is alleen te weinig capaciteit beschikbaar om dat te doen.

Wat nu?

Helaas is het nog steeds onduidelijk hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen. Veel bedrijven zullen er door geraakt worden, dat weten we zeker. Nu de productie in China langzaam weer op gang komt en er weer vracht vertrekt van vliegvelden en zeehavens, zullen de zendingen die daar zijn blijven staan langzaam aan worden weggewerkt. Het zal nog maanden duren voordat het weer gaat zoals voor het virus.

Nu de productie in China weer terug is op ongeveer 80% van de capaciteit zullen de problemen verderop in de supply chain zichtbaar worden. Neem bijvoorbeeld zeevracht: iets simpels als een gebrek aan containers zorgt al direct voor grote problemen. Doordat zoveel schepen niet zijn uitgevaren zijn alle beschikbare containers inmiddels gevuld. Grote aantallen lege containers zitten vast in havens buiten China en die moeten nu eerst terug worden gebracht.

De container-vervoerende rederijen hebben door de Corona situatie een omzet gemist van bijna twee miljard dollar. De luchtvaartindustrie is zelfs het enorme bedrag van 135 miljard dollar aan omzet misgelopen. Die luchtvaartmaatschappijen missen natuurlijk ook heel veel omzet van passagiers die nu nauwelijks nog reizen, maar hou vooral ook rekening met luchtvracht. 50% van de luchtvracht wordt vervoerd in het ruim van passagiersvliegtuigen.

Zaken op orde

Het is nu vooral zaak om te zorgen dat alle vergunningen, certificaten en andere papieren in orde zijn wanneer je goederen exporteert of importeert. Goederen vertrekken al met vertraging, dus daar wil je geen extra tijd aan kwijt zijn, omdat goederen door de douane worden vastgehouden, bijvoorbeeld. Eventuele boetes of invoerrechten die onterecht moeten worden betaald drijven de kosten alleen maar op.

Vooral wanneer je zaken gaat doen met landen waar je geen of weinig ervaring mee hebt, liggen deze gevaren op de loer. 

Raadpleeg een specialist bij twijfel. Zij kunnen er voor zorgen dat uw goederen probleemloos en zonder vertraging en met de juiste papieren worden geïmporteerd en geëxporteerd.

Recommended Posts