In deze serie interviewen we de mensen die altijd klaarstaan om je te helpen met het complete proces van importeren of exporteren van goederen zonder zorgen. De eerste in deze serie is Customs Support Group consultant Richard Lomans.

Maak kennis met: Consultant Richard Loomans

 In WeAreCustomsSupport

In onze nieuwe serie #WeAreCustomsSupport, laten we je kennismaken met de mensen achter Customs Support Group. Wij waarderen onze collega’s en het werk dat ze doen voor onze klanten. In deze serie interviewen we de mensen die altijd klaarstaan om klanten te helpen met het complete proces van import en export. De eerste in deze serie is Customs Support Group consultant Richard Lomans.

Richard, vertel eens, wie ben je?

Consultant Richard Loomans“Ik ben Richard Loomans, geboren en getogen in Nuth, vlakbij Maastricht. Ik woon nog steeds in het zonnige zuiden, maar inmiddels in Heerlerheide. Ik ben vader van een zoon van veertien en een dochter van zestien. Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een dag meegelopen met mij. Het was mooi om haar die ervaring te geven en ze had veel op- en aanmerkingen naar aanleiding van wat ze gezien had. Het was interessant om te horen hoe zij aankijkt tegen wat wij doen. Goed om feedback te krijgen van de jeugd.

Ik ben senior consultant bij Customs Support Group op het gebied van douane & trade compliance. Momenteel ben ik op opdracht bij de logistieke tak van Samsung, Samsung SDS. En als ik niet aan het werk ben, lees en schrijf ik graag. Hardlopen en fitness hou ik ook van.”

Hoe ziet een normale werkdag er uit voor jou?

“Mijn dag begint met koffie en dan start ik mijn laptop op. Ik check mijn e-mails, plan de nodige meetings in en dan probeer ik wat telefoontjes te plegen en schrijf ik rapportages voor de klant in kwestie. Als ik niet in meetings zit bij Samsung of bij Customs Support, ben ik bezig met het beantwoorden van de vele vragen die ik elke dag binnenkrijg van zowel klanten als collega’s.

De meetings worden meestal geinitieerd door klanten die een issue hebben op het gebied van douane of trade compliance. Ik bereid die meetings voor en zorg dat ik alle informatie heb om hun vragen te beantwoorden of mogelijke oplossingen te presenteren voor hun issues. Ik ondersteun klanten met hun douanegerelateerde processen en ik zorg dat ze compliant zijn voor wat betreft hun AEO vergunning en andere gerelateerde zaken.”

Dus dat is wat een consultant doet?

“Ja, nou ja een deel van wat ik doe. Ik ondersteun klanten ook als het gaat om het maken van afspraken met de douane en de belastingdienst als het gaat om de douanewaarde van goederen, export compliance en vergunningen. Dan zijn er nog tarieven, AEO en ISO audits. Dat zijn in ieder geval de zaken waar ik nu aan werk. Mijn werk is heel afwisselend. Behalve dat ik klanten ondersteun, help ik ook collega’s die vragen hebben over de vakgebieden waar ik in gespecialiseerd ben. Geen dag is hetzelfde.

Ik hou van het werken voor internationale bedrijven. Bedrijven die actief zijn in verschillende landen. Ik vind het vooral leuk om met mensen uit verschillende culturen te werken. Nauw met hen samenwerken om hun problemen op te lossen, welke dat ook zijn. Vaak moet je meer doen dan alleen de vraag van een klant beantwoorden. Je moet je ook afvragen waarom hij die vraag stelt. Doorvragen naar de kern van de zaak kan er toe leiden dat er nieuwe inzichten ontstaan. We blijken ze dan te kunnen helpen met verbeteringen waarvan ze niet wisten dat die mogelijk waren, of met een probleem waarvan ze niet wisten dat ze die hadden.

Ik probeer vooral naar de hele keten te kijken en niet naar één enkele issue. Wanneer een klant bijvoorbeeld meer wil weten over het openen van een fabriek in China, dan kijk ik niet alleen naar de douane problematiek, maar ik hou ook rekening met andere opties. Of ik bedenk een workaround als bepaalde wetgeving een opening van zo’n fabriek dreigt tegen te houden. Het is mooi om een echte sparring partner te zijn voor onze klanten, maar ook voor collega’s.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Er zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk voor hetzelfde probleem. Je moet alle neuzen dezelfde kant op krijgen voordat je door kan met de juiste oplossing. En dan gaat het om de neuzen van zowel de klant als binnen onze organisatie. Iedere stakeholder heeft verschillende belangen. Al die stakeholders op één lijn krijgen kan een echte uitdaging zijn. Dat dat dan lukt, daar kan ik echt van genieten.”

Waarom Customs Support?

“We zijn een bedrijf met een lange geschiedenis. Er zit heel veel kennis en ervaring in onze organisatie. We werken snel en we doen het goed. En we zijn onafhankelijk, daar hou ik ook van. We praten met onze klanten, maar ook met de douane en de belastingdienst. We zorgen dat alle partijen het eens worden, of we nou een nieuwe oplossing voorstellen aan één van onze klanten of aan de douane of belastingdienst. Het is een speelveld waar ik mij in thuis voel.”

Richard deelt regelmatig zijn kennis. Recent schreef Richard de volgende artikelen:

Recommended Posts