Brexit: Plan van aanpak onderhandelingen

Image

De Europese Commissie heeft het plan van aanpak gepubliceerd op basis waarvan ze de op handen zijnde onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie willen doen.

Er zullen veel zaken zijn waar men het niet met elkaar eens zal zijn en dat begint al met de tijdlijn. Boris Johnson heeft al heel duidelijk gemaakt wat hij wil. Het wil dat het handelsakkoord klaar is voor het einde van 2020. Verschillende vertegenwoordigers van de Europese Unie hebben al gezegd dat het een hele grote uitdaging gaat zijn om voor het einde klaar te zijn.

Het plan van aanpak is op dit punt duidelijk:

The Commission intends to achieve as much as possible during the transition period. We are ready to work 24/7 to make the best out of the negotiations. It is possible to extend the transition period by 1 to 2 years. This decision must be taken jointly by the EU and the UK before 1 July.

De EU en het Verenigd Koninkrijk moeten dus voor die tijd en samen het besluit tot uitstel nemen. Doen ze dat niet, dan is er geen enkele juridische mogelijkheid om nog een verlenging af te dwingen. 

Wat de uitkomst van de onderhandelingen ook is, bedrijven doen er goed aan om zich voor te bereiden op het einde van de transitieperiode. Daarna maakt het Verenigd Koninkrijk niet langer deel uit van de douane unie. 

Laten we eens kijken naar een aantal handelsgerelateerde en economische zaken en hoe de EU van plan is het op deze punten aan te pakken:

Economische samenwerking

The envisaged partnership should contain comprehensive arrangements including a free trade area, with customs and regulatory cooperation, underpinned by robust commitments ensuring a level playing field for open and fair competition, as well as by effective management and supervision, dispute settlement and enforcement arrangements, including appropriate remedies.

Samenwerking op het gebied van douanezaken

Within the framework of the EU’s Customs Code, including customs checks and controls and all other controls such as systematic sanitary and phytosanitary controls at the border, the envisaged partnership should aim at facilitating legitimate trade by making use of available facilitative arrangements and technologies and, while ensuring proper implementation of the Union Customs Code, where justified.

Verkeer van goederen gaat niet zoals het ging

Trading under FTA terms, even a so-called “best in class” FTA, will be of a very different nature compared to the frictionless trade enabled by the EU’s Customs Union and Single Market. In an FTA context, rules of origin and customs formalities will apply; all imports will need to comply with the rules of the importing party and will be subject to regulatory checks and controls for safety, health and other public policy purposes.

Without an FTA in place by the end of transition, tariffs and quotas will apply to all trade in goods between the EU and the UK. In this scenario, we must apply what is known as “MFN tariffs” to the UK. Indeed, under the WTO Most Favoured Nation (MFN) principle, benefits given to one trading partner need to be extended also to others and only a trade agreement or Customs Union can be an exception to that rule. Therefore, without an FTA in place as of 1 January 2021, economic operators and consumers should not expect privileged treatment when dealing with the UK.

Wederzijds respecteren van regels en wetten

By choosing to leave the Single Market, the UK has opted to have the status of a third country regarding EU law. The EU and UK will therefore form separate markets and distinct legal orders, after the end of the transition period. The future relationship will therefore result in a lower level of integration than is the case today. The future economic partnership on goods will seek to facilitate trade as far as possible but this cannot be expected to replicate the same frictionless conditions of trade that exist between EU Member States.

Ondertussen in het Verenigd Koninkrijk

Ook het Verenigd Koninkrijk begint te communiceren over de voorbereidingen voor de onderhandelingen in Maart. Zo hebben ze deze week bekend gemaakt dat ze eerdere plannen voor wat betreft import tarieven nu weer willen intrekken.

The government is preparing to reverse plans put forward last year to cut import tariffs on most goods coming to the UK under proposals for post-Brexit trade agreements.

The Department for International Trade has opted to simplify the current regime rather than abolish large parts of it, as Theresa May’s government planned under a temporary scheme to follow a no-deal Brexit.

The Department for International Trade wants to radically simplify the tariff system inherited from the EU, which has mushroomed over the past 50 years.

The UK is party to approximately 40 free trade agreements that the EU has with about 70 countries, which together account for more than 14% of UK trade.

If these are not replicated as deals with the UK by the time Brexit occurs, their benefits will cease to apply to UK businesses. So far, 20 rollover agreements have been signed with 48 countries, accounting for about 8.5% of UK trade.

In a separate written statement to the Commons, Truss said the UK would “drive a hard bargain” in its trade negotiations and was “prepared to walk away if that is in the national interest”.

Lees het hele verhaal in The Guardian hier.

Michael Gove heeft in een toespraak voor bedrijven gezegd dat alle goederen die geimporteerd worden vanuit de Europese Unie vanaf volgend jaar gecontroleerd gaan worden.

Michael Gove has told businesses that trade with Europe they need to prepare for “significant change” with “inevitable” border checks for “almost everybody” who imports from the EU from next year.

In the first official confirmation that the government is going to impose trade barriers post-Brexit, he warned there would be checks on food and goods of animal origin, plus customs declarations and mandatory safety and security certificates required for all imports.

Echoing Boris Johnson’s comments in a speech last week, Gove spoke of pursuing a Canada or Australian-type deal, which EU trade commissioner Phil Hogan has said was “code for no deal” as the bloc does not have a deal with Australia.

Elizabeth de Jong, Directeur Beleid UK van de Freight Transportation Association heeft haar bezorgheid geuit als het gaat om vrij handelsverkeer na de transitieperiode.

“We are naturally disappointed that the promise of frictionless trade has been replaced with a promise that trade will be as seamless as possible but not until 2025, with a more realistic but costly ‘make do and mend’ approach to be employed until then.”

Lees het hele artikel hier.

Het officiële persbericht van de Engelse regering zegt hierover:

There are a number of reasons for implementing import controls:

  • to keep our borders safe and secure so we know who’s coming in and how often, what they are bringing in, and why
  • to ensure we treat all partners equally as we begin to negotiate our own trading arrangements with countries around the world
  • to collect the right customs, VAT and excise duties
  • the EU has said it will enforce checks on our goods entering the Eurozone. We will likewise enforce our own rules for goods entering the UK

Business can prepare for border controls by making sure they have an Economic Operator Registration and Identification (EORI) number, and also looking into how they want to make declarations such as using a customs agent. We will ensure facilitations currently available to rest of the world traders will also be open to those trading between GB and EU.

Je kunt het hele persbericht hier vinden.

Voor meer informatie over wat een EORI nummer is verwijzen we je graag naar een blog dat we daar eerder over schreven. Ook publiceerden we een lijst van waar je zo’n EORI nummer kan aanvragen. Die lijst vind je hier.

Blijf op de hoogte

De uitkomst van de onderhandelingen kunnen grote gevolgen hebben voor je import en/of export. Wil je op de hoogte blijven van de gang van zaken omtrent Brexit, volg dan onze Brexit nieuws op onze website. Volg vooral ook de Customs Support pagina op LinkedIn.

Mocht je vragen hebben over het importeren van goederen uit, of het exporteren van goederen naar het Verenigd Koninkrijk? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij staan voor u klaar om uw vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen.