Is dit de laatste week van de onderhandelingen?

Image

Het is nog maar 45 dagen tot Brexit. Wordt dit de laatste week van de Brexit-onderhandelingen?

David Frost, de hoofdonderhandelaar voor Brexit van het Verenigd Koninkrijk, is weer in Brussel voor nog een ronde van onderhandelingsgesprekken. Hij tweette gisteren:

2/4 We are working to get a deal, but the only one that's possible is one that is compatible with our sovereignty and takes back control of our laws, our trade, and our waters. That has been our consistent position from the start and I will not be changing it.

— David Frost (@DavidGHFrost) November 15, 2020

Dat zijn precies de punten die in de onderhandeling nog tussen beide partijen staan.

Boris Johnson het felst als het gaat om de Brexit voorwaarden

Van alle leden van de Britse regering heeft Boris Johnson de meest harde opstelling als het over de Brexit gaat.

The Guardian schrijft:

Boris Johnson remains the “hardest in the room” in his unwillingness to budge to secure a Brexit deal, government insiders said this weekend, amid warnings that just days remain to finalise an agreement.

Another insider said they were “still hopeful of a deal”, but there was a willingness among cabinet ministers to back the prime minister should he decide on a no-deal outcome.

“To be frank, this is one issue where the cabinet is completely united – like no other policy,” said a person familiar with the deliberations. “[After the election], the prime minister has a lot of political capital on this.”

Lees het hele verhaal hier.

Er is vooruitgang geboekt, maar is het genoeg?

De onderhandelingen zijn dus nog steeds gaande en de afgelopen weken is er ook vooruitgang geboekt. De vraag is of het genoeg is. De grootste punten die nog steeds ter discussie staan zijn de visrechten en eerlijke handel. Op beide punten houdt het Verenigd Koninkrijk tot nu toe haar poot stijf. Boris Johnson houdt nog steeds vol dat hij als het nodig is de Europese Unie verlaat zonder deal.

Veel bedrijven en handelsorganisaties zijn bank voor een “no-deal Brexit”. Het CBI, een britse organisatie waarin meer dan 190.000 bedrijven zijn verenigd heeft er bij Premier Johnson op aangedrongen om snel een ambitieuze deal te sluiten. De handelsorganisatie benadrukken in hun brief vooral de grote druk waaronder bedrijven nu staan door de eerste - en nu de tweede golf van het coronavirus. Daar komt nog bovenop dat ze nog steeds niet weten wat er precies gaat veranderen in januari. De verklaring is ondertekend door 71 handelsorganisatie. De verklaringen van Logistics UK en de Road Haulage Association vind je hieronder:

David Wells, CEO of Logistics UK, representing the entire logistics industry with members from the road, rail, sea and air industries, as well as the buyers of freight services said: “A deal is vital for the transport and logistics industry and for the whole economy, which relies on fast and efficient supply chains. To keep Britain trading, trucks must keep going through the borders with the least possible friction; a deal with the EU is vital to achieve this and to enable the sector to focus on maintaining its resilience during the COVID-19 pandemic and investing to improve performance”.

Richard Burnett, Chief Executive of The Road Haulage Association, representing the UK’s road transport sector said “A deal is clearly in the best interests of both sides. However, for road hauliers, customs bureaucracy will still need to be addressed and despite these transactions rising by 200m per annum, based on current figures there will be a significant shortfall of trained customs agents to manage the process.”

Lees de verklaring hier.

Bereid je voor, wat de uitkomst ook is

Bedrijven zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Europese Unie moeten er voor zorgen dat ze klaar zijn voor de Brexit op 31 December 2020. Dat er nog geen handelsovereenkomst is gesloten, verandert niets aan het feit dat er een grens komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Bedrijven die handel drijven tussen het VK en de EU zullen veel extra douanedocumenten en vergunningen nodig hebben.

Als je vragen hebt over de voorbereidingen voor Brexit, neem dan contact op met één van onze specialisten. Customs Support is klaar voor de Brexit en onze mensen helpen graag om er voor te zorgen dat jij er ook klaar voor bent.

Dat zijn precies de punten die in de onderhandeling nog tussen beide partijen staan.

Boris Johnson het felst als het gaat om de Brexit voorwaarden

Van alle leden van de Britse regering heeft Boris Johnson de meest harde opstelling als het over de Brexit gaat.

The Guardian schrijft:

Boris Johnson remains the “hardest in the room” in his unwillingness to budge to secure a Brexit deal, government insiders said this weekend, amid warnings that just days remain to finalise an agreement.

Another insider said they were “still hopeful of a deal”, but there was a willingness among cabinet ministers to back the prime minister should he decide on a no-deal outcome.

“To be frank, this is one issue where the cabinet is completely united – like no other policy,” said a person familiar with the deliberations. “[After the election], the prime minister has a lot of political capital on this.”

Lees het hele verhaal hier.

Er is vooruitgang geboekt, maar is het genoeg?

De onderhandelingen zijn dus nog steeds gaande en de afgelopen weken is er ook vooruitgang geboekt. De vraag is of het genoeg is. De grootste punten die nog steeds ter discussie staan zijn de visrechten en eerlijke handel. Op beide punten houdt het Verenigd Koninkrijk tot nu toe haar poot stijf. Boris Johnson houdt nog steeds vol dat hij als het nodig is de Europese Unie verlaat zonder deal.

Veel bedrijven en handelsorganisaties zijn bank voor een “no-deal Brexit”. Het CBI, een britse organisatie waarin meer dan 190.000 bedrijven zijn verenigd heeft er bij Premier Johnson op aangedrongen om snel een ambitieuze deal te sluiten. De handelsorganisatie benadrukken in hun brief vooral de grote druk waaronder bedrijven nu staan door de eerste - en nu de tweede golf van het coronavirus. Daar komt nog bovenop dat ze nog steeds niet weten wat er precies gaat veranderen in januari. De verklaring is ondertekend door 71 handelsorganisatie. De verklaringen van Logistics UK en de Road Haulage Association vind je hieronder:

David Wells, CEO of Logistics UK, representing the entire logistics industry with members from the road, rail, sea and air industries, as well as the buyers of freight services said: “A deal is vital for the transport and logistics industry and for the whole economy, which relies on fast and efficient supply chains. To keep Britain trading, trucks must keep going through the borders with the least possible friction; a deal with the EU is vital to achieve this and to enable the sector to focus on maintaining its resilience during the COVID-19 pandemic and investing to improve performance”.

Richard Burnett, Chief Executive of The Road Haulage Association, representing the UK’s road transport sector said “A deal is clearly in the best interests of both sides. However, for road hauliers, customs bureaucracy will still need to be addressed and despite these transactions rising by 200m per annum, based on current figures there will be a significant shortfall of trained customs agents to manage the process.”

Lees de verklaring hier.

Bereid je voor, wat de uitkomst ook is

Bedrijven zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Europese Unie moeten er voor zorgen dat ze klaar zijn voor de Brexit op 31 December 2020. Dat er nog geen handelsovereenkomst is gesloten, verandert niets aan het feit dat er een grens komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Bedrijven die handel drijven tussen het VK en de EU zullen veel extra douanedocumenten en vergunningen nodig hebben.

Als je vragen hebt over de voorbereidingen voor Brexit, neem dan contact op met één van onze specialisten. Customs Support is klaar voor de Brexit en onze mensen helpen graag om er voor te zorgen dat jij er ook klaar voor bent.