Waarvoor dient een faciliteit aan de binnengrenzen?
Binnengrensfaciliteiten zijn ingevoerd om de extra douaneafhandeling na Brexit te beheren.
Hoewel de meeste zee- en Ro/Ro-terminals wel de capaciteit hebben om de douane goederen te laten inspecteren die het VK binnenkomen, is door de omvang van het verkeer uit de EU de vraag naar deze faciliteiten toegenomen - en in sommige gevallen moesten er extra terreinen worden gebouwd om ze te ondersteunen.
Havens waar veel levensmiddelen uit de EU worden ingevoerd, zoals Dover, hebben de meeste hulp nodig gehad. Het Animal and Plant Health Agency (APHA) heeft daar van oudsher geen behoefte aan mankracht, aangezien levensmiddelen in het vrije verkeer met de EU waren, maar de geplande wijzigingen in de invoer van levensmiddelen door HMRC vereisten nieuwe faciliteiten om aan de nieuwe vraag te voldoen.
Met de afschaffing van de extra gezondheidscontroles in de havens is de komende druk op de faciliteiten aan de binnengrenzen voorlopig verminderd - deze nieuwe locatie is dus niet langer nodig.
Waar zal de grond voor worden gebruikt?
Het Department for Transport heeft het terrein gekocht met de bedoeling het te gebruiken als een strategische troef aan de grens. Nu de faciliteit aan de binnengrenzen is geannuleerd, zal het ministerie samen met HMRC andere opties onderzoeken om te zien hoe het terrein het best kan worden gebruikt.
Er zijn bekende problemen met de infrastructuur rond de haven van Dover en de A2, alsmede de overgang van HMRC naar het Single Trade Window - waarvoor nog steeds extra douanecontroles en faciliteiten aan de binnengrenzen nodig kunnen zijn - die in overweging moeten worden genomen. Het ministerie van Handel heeft verklaard dat het overleg zal plegen met lokale bedrijven, bewoners en leiders om ervoor te zorgen dat het land wordt gebruikt op een manier die iedereen ten goede komt.
Wil je meer weten over faciliteiten aan de binnengrenzen?
De Britse regering werkt - als onderdeel van de grensstrategie 2025 - aan een gemeenschappelijk handelsloket voor het Verenigd Koninkrijk, dat wordt gebouwd met een gestroomlijnd, live-dataproces in gedachten, waardoor de wachtrijen en de kosten voor handelaren worden verminderd zonder dat de naleving en de veiligheid in het gedrang komen.
Hoewel dit voor jou een eenvoudiger proces kan betekenen - vooral als je profiteert van de end-to-end inklaringsdienst van Customs Support - kan een faciliteit aan de binnengrens nog steeds nodig zijn voor fysieke inspecties.
Als je de overstap naar een digitale douaneafhandelingsdienst wilt bespreken, hulp nodig hebt met de douaneaangiftedienst of wilt weten welke gevolgen een nieuwe eis voor het gebruik van een faciliteit aan de binnengrens voor u kan hebben, neem dan contact op met een van onze medewerkers voor meer informatie