Maak Kennis Met Onze Mensen: Anastasia Fedchenko

#WeAreCustomsSupport
Image
meet_our_people_anastasia

In onze serie #WeAreCustomsSupport maak je kennis met de mensen achter Customs Support. Wij waarderen onze collega's en het werk dat zij doen. In deze serie interviewen we de mensen die altijd klaar staan om jou zorgeloos te helpen bij het importeren of exporteren van je goederen. Vandaag is het de beurt aan Anastasia Fedchenko, het Europese hoofd consulting.

Wie ben je? 

Mijn naam is Anastasia en ik werk nu bijna twee jaar bij Customs Support. Ik ben verantwoordelijk voor Europese consulting en het opbouwen van deze service unit binnen de groep. 

Hoe ziet jouw typische werkdag eruit? 

Elke dag is heel anders. Ik heb contact met consultants in verschillende landen en werk met hen aan de landenstrategie en operationele activiteiten. We bekijken onze consulting pipeline, bespreken bestaande projecten, bereiden het team voor op nieuwe projecten en bespreken proactief de operationele uitdagingen binnen het team. 

Ik ben ook erg gericht op de commerciële kant, waarbij ik in contact kom met internationale en nationale grote organisaties om de uitdagingen aan te pakken, verbeteringen te identificeren, naar de zorgen te luisteren en onze samenwerking te versterken zodat we de beste oplossing kunnen leveren. 

Wat vind je het leukste aan je werk?  

Ik vind het leuk dat elke dag anders is – en dat geldt voor zowel mijn werkzaamheden als de mensen waarmee ik moet werken. Het bedrijf van elke klant is anders en ik vind het leuk om organisaties, hun sector en hun uitdagingen te leren kennen, voordat ik samen met mijn team uitzoek wat de oplossing zou kunnen zijn. 

Wat zijn enkele veel voorkomende problemen die je met consultancy hebt helpen oplossen?  

We krijgen veel verzoeken voor hulp bij goederenclassificatie. Dat kan een verzoek zijn voor hulp bij een enkel artikel of voor meerdere honderden of duizenden producten. 

Een ander groot deel van de verzoeken gaat over het aanvragen van douanevergunningen zoals douane-entrepots, AEO-vergunningen of speciale procedures.  

Wat we momenteel meer zien, zijn bedrijven die hun processen willen laten controleren en ervoor willen zorgen dat ze aan de regels voldoen en efficiënt zijn. Dit kan een algemene check zijn en een onderdeel van een AEO-advies wanneer bedrijven zich willen positioneren als een betrouwbare partner in de douane- en toeleveringsketen. Hieruit blijkt dat bedrijven zich meer bewust worden van het steeds veranderende douanelandschap en voorop willen blijven lopen. 

Je zit in Duitsland en leidt de Europese consultancy, maar je hebt consultants in heel Europa die verschillende talen spreken. Hoe  manage je dat?  

Ik denk dat het heel belangrijk is om lokale teams en consultants te hebben, want hoewel we allemaal in de EU zitten en gemeenschappelijke regels hebben, zijn er specifieke vereisten voor elk afzonderlijk land en worden er in heel Europa meerdere talen gesproken. 

Daarom hebben we in elk land onze consultants die toezicht houden op adviesprojecten. Ik ben er voor de eerste gesprekken met de klant, zodat ik de samenwerking kan starten en kan begrijpen wat hun business en uitdagingen zijn, voordat ik de uitvoering van dat project aan de consultant toevertrouw. 

Wat deed je voordat je bij Customs Support kwam werken? 

Ik heb in verschillende landen en in verschillende bedrijfstakken gewerkt, met een focus op internationale marketing en verkoop, het structureren van commerciële afdelingen en het opbouwen van bedrijven.  

Wat doe je als je niet aan het werk bent en hoe beïnvloedt dat je werkvaardigheden?  

Ik doe veel aan sport. Ik zwem, ik fiets, ik vis ook. Ik zwom vroeger in competitieverband, en het is nog steeds belangrijk voor mij om gedisciplineerd te zijn, ook al heb ik geen tijd meer om wedstrijden te zwemmen. Het is belangrijk voor mij om die tijd voor mezelf te hebben, maar ik zorg ook voor een evenwicht door tijd met vrienden door te brengen en te genieten. Mijn familie is ook over de hele wereld verspreid, dus ik ga graag op reis om hen te zien. 

Wat is het belangrijkste waarop een klant moet letten bij het kiezen van een douaneadviseur?  

Deskundigheid. Welk bedrijf of welke consultant je ook kiest, je moet er zeker van zijn dat zij over de nodige deskundigheid beschikken om je de ondersteuning te geven die je nodig hebt. 

Wij doen niets anders dan douane en zorgen ervoor dat een plaatselijke deskundige de leiding heeft. Die expertise is er altijd. 

Het tweede punt is flexibiliteit. Dingen veranderen en je moet weten dat jouw douanepartner mee kan veranderen. We zijn actief in verschillende landen, spreken meerdere talen en passen ons voortdurend aan omdat we weten dat dit nodig is om bedrijven op de lange termijn van dienst te zijn. 

Wat is de volgende stap voor de consultancy afdeling van Customs Support? 

We hebben zeer ambitieuze plannen om te groeien en willen alle landen bedienen waar we momenteel kantoren hebben. Momenteel zijn we bezig in de top vijf landen van Customs Support, maar we hebben ons nog niet commercieel geconcentreerd in de andere landen. Dit is onze volgende stap, om in elk land speciale adviesteams te introduceren. 

Je werkt met het Europese netwerk. Als je een land van Customs Support zou bezoeken, welk land zou je dan als eerste willen bezoeken en waarom?  

De meeste heb ik al gezien, maar ik zou graag de Scandinavische regio bezoeken omdat ik die kans nog niet heb gehad. Het zijn prachtige landen en ik heb er leuke collega's, dus het zou leuk zijn om de reis te maken om ze te zien.