Wie ben jij?
Ik ben Laurens, een 47-jarige Nederlandse man die graag met mensen werkt en daar plezier uit haalt. Ik woon in het noorden van Nederland, vlakbij Amsterdam. Twee maanden geleden ben ik bij Customs Support begonnen als commercieel directeur.
Wat doet een commercieel directeur?
Het is mijn rol om de organisatie te helpen groeien op het gebied van inkomsten en resultaten, waarbij ik niet alleen kijk naar schaalvergroting, maar er ook op let dat we het op de juiste manier doen.
Ik ben ook een coach en vind dat de beste resultaten komen van mensen die gelukkig zijn, dus ik ben hier om de ontwikkeling van mijn collega's te begeleiden en ervoor te zorgen dat ze hun werk in balans houden met hun gezondheid en privéleven.
Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?
Op dit moment ben ik nog aan het inwerken en leer ik mijn collega's, hun rol, onze processen, onze klanten en hun bedrijven kennen. Ook rijd ik langs alle Customs Support-vestigingen in Nederland om mijn collega's persoonlijk te ontmoeten.
Wat vind je het leukste aan je functie?
Het teamwerk; daar houd ik van. Samenwerken op elk niveau in een organisatie, gebruik maken van elkaars sterke punten en daardoor uiteindelijk mooie resultaten behalen.
Wat maakt je enthousiast over het werken bij dit netwerk van douaneagenten?
Het potentieel om hier iets groots te bereiken. Het is echt een nichemarkt, maar het is ook een zeer ingewikkelde sector die essentieel is voor de handel. Onze klanten en prospects zijn op zoek naar een organisatie die ze kunnen vertrouwen omdat ze van ons afhankelijk zijn.
Als het gaat om wat we voor onze klanten doen, hebben we het over hun geld; we hebben het over hun naleving van de wet; we hebben het over welke regelgeving we kunnen gebruiken en hoe we daarmee moeten werken. Klanten vertrouwen ons omdat we deze zaken op de juiste manier regelen.
Het is spannend voor mij om samen te werken met specialisten in een nichemarkt om tevreden klanten te creëren. Dat is een van mijn persoonlijke doelen: ervoor zorgen dat onze klanten blij zijn met ons als hun partner.
Vertel ons over je carrière vóór Customs Support. Heb je altijd in de douanewereld gewerkt?
Alles wat ik heb gedaan hiervoor, had raakvlakken met douanediensten, maar mijn achtergrond ligt vooral in eCommerce-sales in zowel B2B als B2C functies - waar ik in 2007 mee begon.
Mijn klanten waren meestal B2B, maar de operationele afhandeling was meestal B2C. Ik heb ook met een aantal grote expediteurs gewerkt, waarbij ik toezicht hield op luchtvracht- en zeevrachtteams en op interim-basis interne processen doorlichtte.
Wat doe je graag als je niet aan het werk bent en hoe beïnvloedt dat je werk?
Ik ben een fervent hardloper en ik merk dat hardlopen me altijd helpt om mijn gedachten te ordenen en meer vooruit te denken. Ik kan scenario's beoordelen, oplossingen bedenken en echt veel gedaan krijgen tijdens het hardlopen.
Ik heb thuis ook dieren. Voor hen zorg, midden in de natuur, geeft me rust.
Die balans is essentieel om productief te zijn en mijn persoonlijke doelen te bereiken. Daarom moedig ik de mensen die ik coach aan om gelukkig en rustig te zijn, zowel binnen als buiten het werk.
Wat is het belangrijkste dat een klant zou moeten zoeken in een douane-expediteur?
Vertrouwen in ons dat we de klus kunnen klaren. Het hele bedrijf van onze klant wordt aan ons toevertrouwd. Het gaat om de hele ervaring, niet alleen om de resultaten.
Customs Support heeft locaties in heel Europa. Als je een ander kantoor zou bezoeken, welk land zou je dan als eerste willen bezoeken en waarom?
Prioriteit nummer één voor mij is om de rest van onze kantoren in Nederland te bezoeken, maar daarna zou ik Italië willen zien. Het weer, de sfeer, het eten, het land heeft alles wat ik leuk vind.