In onze serie #WeAreCustomsSupport maakt u kennis met de mensen achter Customs Support. Wij waarderen onze collega's en het werk dat zij doen. In deze serie interviewen wij de mensen die altijd voor u klaar staan om u zorgeloos te helpen bij het importeren of exporteren van uw goederen. De volgende in deze serie is Gary Harrold, de algemeen directeur van CSG in het Verenigd Koninkrijk.
Wie ben je?
Hallo! Ik ben Gary, en ik zit nu al meer dan 20 jaar in deze industrie. Het grootste deel van mijn carrière heb ik gewerkt in de douane-inklaring, meestal bij expeditiebedrijven.
Ik ben begonnen bij UKCS - het bedrijf dat is overgenomen door CSG - kort nadat zij in 2014 van start gingen, en greep de kans om te werken voor een bedrijf dat uitsluitend douane-inklaring verzorgde. Het is het deel van de industrie waarin ik het meest geïnteresseerd ben, en het is een plezier geweest om me daarop te concentreren.
Wat doet een algemeen directeur bij Customs Support?
Ik ben verantwoordelijk voor het structureren van de organisatie in het VK en het leiden van de managementteams. Op dit moment zijn we bezig de Britse acquisities te verenigen en om te vormen tot één entiteit. Een deel daarvan is het definiëren van de structuur en rollen voor iedereen, zodat we onze mensen, klanten en collega's in het buitenland efficiënt van dienst kunnen zijn.
Hoe ziet een typische werkdag eruit?
Er wordt momenteel veel geëvalueerd en gereorganiseerd, dus ik zit vaak in vergaderingen - met klanten, managers in het VK of met onze tegenhangers in de EU.
In het VK zijn we onze managementteams aan het herstructureren en posities aan het opvullen waar senior leiders na een overname zijn vertrokken. Het is voor ons belangrijk dat wij onze mensen bijscholen en hun ontwikkeling ondersteunen, dus zoeken wij naar mogelijkheden om dat in al onze kantoren te doen.
Klanten in het Verenigd Koninkrijk rekenen op ons om hen te begeleiden in het steeds veranderende landschap - zowel door de overgang van CHIEF naar CDS, als door de veranderende Brexit-regelgeving en tijdschema's.
Ik werk momenteel samen met collega's in de hele EU om te bepalen welke middelen nodig zijn voor end-to-end douane-inklaringen voor hun klanten die handel drijven met het VK, en vice versa.
Wat vind je het leukst aan je functie?
Mensen. Ik praat graag met onze mensen, praat graag met onze klanten en help graag mensen bij het oplossen van problemen.
Je bent gevestigd in Felixstowe, Engeland. Wat is het beste aan deze locatie?
De vijver van talent hier. We hebben de grootste haven in het Verenigd Koninkrijk en een van de grootste in Europa, dus het aantal lokale mensen in de industrie is veel groter dan op de meeste andere plaatsen. Felixstowe zelf is een leuk kuststadje en de zon schijnt er altijd, dus het is goed werken hier.
Wat maakt je het meest enthousiast over het toetreden tot dit netwerk van douane-experts?
Wat we onze klanten nu kunnen bieden. We zijn nu veel beter in staat om end-to-end douane-inklaringen te verstrekken via de software van de netwerken, de elektronische gegevensuitwisseling en de fysieke kantoren aan de andere kant van de toeleveringsketen van onze klanten. In dat opzicht lopen wij [CSG] op de zaken vooruit.
Wat is de volgende fase in de ontwikkeling van het VK?
Naast structurele en managementveranderingen investeren we zwaar in onze systemen en werken we samen met klanten om onze manier van elektronische gegevensuitwisseling voor het verwerken van documenten te verbeteren.
Ook opleiding is momenteel belangrijk voor ons. Later dit jaar komt de douaneaangiftedienst, en we werken al aan dat systeem terwijl we CHIEF als back-up hebben. Veel van onze declaranten hebben sinds Brexit een opleiding aan de douaneacademie gevolgd om hun academische kennis te vernieuwen en hun operationele ervaring te ondersteunen, en we zullen onze declaranten blijven bijscholen naarmate we ons ontwikkelen.
Zodra onze structurele reorganisatie is voltooid, willen we het team vanuit die basis laten groeien, zodat we meer van de Britse handelaren kunnen bedienen waar CSG al inklaringen verzorgt voor hun tegenhangers in de EU.
Waarom is het belangrijk om een kantoor in Felixstowe te hebben?
Nogmaals, het is de toegang tot de vijver van talent die we hier hebben. Met de haven hier zijn lokale carrières er sterk omheen georiënteerd en die omgeving creëert betere kansen voor mensen om te groeien als individu en connecties te leggen, vergeleken met een locatie buiten het gebied.
Wat doe je buiten het werk en hoe beïnvloedt uw leven buiten het werk je werkvaardigheden?
Ik ben erg op mijn familie gericht, dus ik breng mijn tijd met hen door. Of het nu met mijn dochter is, mijn stiefdochters, mijn broers, of hun gezinnen - mijn nichtjes en neefjes. We zijn ook net verhuisd, dus ik besteed veel tijd aan de renovatie van het huis.
Door dag in dag uit met veel mensen te werken, zijn we net een familie-eenheid. Het is geweldig als het team samenwerkt en we oplossingen creëren, maar het is voor ons ook belangrijk dat iedereen weet dat hij wordt gewaardeerd, gewaardeerd en ondersteund als persoon.
Wat is volgens jou de belangrijkste kwaliteit die klanten in een douane-expediteur moeten zoeken?
In deze branche is dat compliance, maar wij gaan een stap verder dan dat. We zijn niet alleen in dienst van een klant om hun inklaringen te doen; we zijn een partner voor om hun inklaringen te doen; we zijn een partner voor onze klanten en stemmen wat we doen af op hun behoeften, zodat we een deel van hun team zijn in plaats van een leverancier/klant-relatie.
Je maakt nu deel uit van een heel Europa omvattend netwerk. Als u een CSG-kantoor zou bezoeken, naar welk land zou je dan gaan en waarom?
Italië. Ik ben overal in Europa geweest, maar ik ben er nog nooit geweest. Ze hebben veel geschiedenis en indrukwekkende dingen te zien, dus ik zou er graag eens op verkenning gaan.