Customs Support België

Een digitale grootmacht in de douane
Image
digital

Na de rebranding van het Belgische bedrijf Portmade bespreekt Managing Director Jef Hermans in dit artikel de digitalisering van douanezaken en de volgende stappen voor Customs Support België.

Vertel ons over digitalisering bij Customs Support België

De meeste aangevers hebben maar één softwarepakket dat ze gebruiken, wat beter is dan handmatig aangifte doen, maar het maakt je nog geen digitaal bedrijf. Zelfs bedrijven die digitaal zijn, zijn vaak maar voor 20-25% gedigitaliseerd.

Wij [de overgenomen Portmade Group] zitten al een tijdje op ongeveer 70%, omdat we veel hebben geïnvesteerd in IT en software-integraties. Het zijn niet één, twee of zelfs drie gekoppelde systemen, maar een heel netwerk van elkaar aanvullende modules.

De gegevens zijn vrijwel foutloos en stellen ons in staat om veel van wat er in een aangifte staat te automatiseren. Maar wat nog belangrijker is, is dat alles wordt gevoed in de andere delen van het proces, zoals facturatie, audits en berichten aan klanten.

Hoewel Brexit al lang achter de rug is, zijn we er trots op dat we dankzij onze systemen slechts vier extra medewerkers hoefden aan te nemen om het werk te beheren dat werd gegenereerd door het Verenigd Koninkrijk dat de EU verliet, en dat terwijl onze service tegelijkertijd 24/7 werd.

Zonder onze digitale infrastructuur zouden we 65 extra mensen nodig hebben gehad om hetzelfde aantal aangiften te verwerken.

Wat is de volgende stap voor België?

We hebben net onze vestigingen rondom Antwerpen naar één kantoor gemigreerd. Nu we allemaal op één plek zitten, kunnen we echt de koppen bij elkaar steken en onze systemen verder ontwikkelen.

Voor de klanten die we van Portmade hebben meegenomen, kunnen we als onderdeel van de Customs Support Group een veel betere dekking in heel Europa bieden, dus we zijn erop gebrand om onze processen nog verder te optimaliseren zodat we de kwaliteit kunnen blijven leveren die ze gewend zijn, maar dan op grotere schaal.

Binnen de organisatie werken we ook samen met enkele andere kantoren in de Benelux om hen te helpen hun automatisering te verbeteren en hun digitalisering te vergroten.

Vooruitkijkend blijven we werken aan het in kaart brengen van onze gegevens voor end-to-end aangiften en grensoverschrijdende douanefunctionaliteit. Hoewel de Europese Unie werkt aan gecentraliseerde aangiften in de EU, kan dit nog wel even duren. Wij hebben de middelen en de kennis om die functie voor onze klanten al eerder te creëren.

Meer weten over hoe digitalisering uw toeleveringsketen ten goede kan komen?

Customs Support levert digitale douanediensten in de hele EU en het VK. Als u meer wilt weten over hoe onze digitale oplossingen uw compliance, efficiëntie en marges kunnen verbeteren, neem dan vandaag nog contact op met een van onze experts.