Invoer van nieuwe sluisdeuren voor het kanaal van Terneuzen uit China

Image
Terneuzen Canal

Soms worden we gevraagd om een project te ondersteunen waar de harten van de betrokkenen sneller van gaan kloppen. Dat is het geval bij een recent project dat we vanuit ons kantoor in Terneuzen behandelen.

Terneuzen ligt in het zuidwesten van Nederland en maakt deel uit van de Noordzeehaven. Het kanaal van Terneuzen, dat van Terneuzen naar Gent loopt, is een belangrijke scheepvaartroute. Schepen moeten in Terneuzen door sluizen om het kanaal binnen te varen. Om de capaciteit van de sluizen te vergroten en om grotere schepen het kanaal in te kunnen laten varen, is de nieuwe sluis in aanbouw. De Nieuwe Sluis wordt gebouwd door Sassevaart, een samenwerkingsverband tussen verschillende Nederlandse en Belgische bouwbedrijven.

De bouwplaats van deze nieuwe sluis ligt op slechts vijf minuten afstand van onze kantoren!

Beschik je over de juiste productclassificaties?

Een grote installatie is een complex project met veel bewegende delen, waarvan er vier erg groot zijn. De vier nieuwe sluisdeuren en twee grote brugdelen zijn in China geproduceerd. Ze zullen rond 28 mei met het schip Zhen Hua 34 in Vlissingen arriveren. Samen met allerlei onderdelen en accessoires moesten ze van China naar Terneuzen in Nederland worden verscheept, waar de documenten nodig zijn voor de invoer.

Een van de meest essentiële zaken bij projecten als deze (of welke import dan ook) is dat het papierwerk in orde is. Om er zeker van te zijn dat alle goederen correct zijn geclassificeerd, hebben we alle documenten en andere informatie die Sassevaart ons stuurde doorgenomen om te helpen bij het bepalen van de juiste productcodes. Ook kijken we naar de verschillende onderdelen die worden verscheept en bepalen we of ze deel uitmaken van de gehele installatie of dat ze apart moeten worden aangegeven. Neem bijvoorbeeld de lagers (een staalconstructie). In dit geval worden zij niet als toebehoren van de lagers ingevoerd, maar maken zij deel uit van de bruggen. Het product dat wordt ingevoerd is dus een brug.

De onderdelen en toebehoren worden in containers verscheept. Een belangrijk detail in dit geval is het feit dat Sassevaart de containers heeft gekocht, hetgeen betekent dat de containers ook moeten worden ingevoerd. Als ze alleen worden gebruikt om de onderdelen te verschepen en vervolgens opnieuw worden gebruikt voor een andere zending, worden ze gezien als verpakking en gaan ze na lossing terug naar de rederij.

Voordat het schip de haven in China verliet, zorgden wij ervoor dat alle documentatie in orde was, zodat eventuele vertragingen bij de invoer tot een minimum werden beperkt. HS Codes waren correct, en alle getallen klopten.

Van eenvoudige producten tot complexe projecten. Wij staan voor je klaar.

Zendingen met sluisdeuren en bruggen verwerken we niet elke dag, maar we zijn wel gewend om met bijzondere ladingen te werken. Onze ruime ervaring met het importeren van offshore equipment voor windturbines en andere projecten kwam hier goed van pas. Het is geweldig om bij zo'n belangrijk project voor de regio Terneuzen betrokken te zijn. Een oversized sluis betekent grotere schepen, en dat betekent meer bedrijvigheid en banen voor de regio.

Of je nu complexe producten wilt importeren, zoals sets sluisdeuren, of een eenvoudige zending stalen accessoires, wij zijn je graag van dienst. Heb je vragen of hulp nodig bij het importeren of exporteren van goederen, neem dan contact op met een van onze specialisten.