Veiligheid en duurzaamheid

Hoe de afdeling Safety van Customs Support helpt om personeel in logistieke ketens te beschermen
Image
ID. Buzz

Veiligheid, welzijn en milieu zijn allemaal punten van zorg in de logistiek. Dus, hoe kunnen we de schadelijke effecten in toeleveringsketens beperken? Hoofd Safety Rinus de Bruijn bespreekt het in dit interview.

Wat doet de afdeling Safety van Customs Support?

Onze afdeling Safety heeft niets te maken met onze douane diensten, en is een aparte businessline. Wij werken in Nederland en zorgen voor een veilige werkruimte en bieden diensten aan voor het meten en ventileren van gevaarlijke gassen.

We hebben twee hoofdkantoren: in Venlo en in Rotterdam. Van hieruit sturen we dagelijks onze meer dan 35 gasmeetdeskundigen door heel Nederland aan om gasmetingen (het duurt +/- 10 minuten) bij onze klanten uit te voeren.

Wat we doen is het gasniveau van je container testen met gespecialiseerde apparatuur. Als de gasconcentratie te hoog is, ventileren we de container tot de gasconcentratie op een veilig niveau is om te betreden. Het ontluchten van een container (het duurt +/- 24 tot 48 uur) gebeurt meestal op een nabijgelegen inland terminal of op ons eigen (drive-in) depot in Rotterdam.

Daarnaast verzorgt onze Safety Academie trainingen voor magazijnpersoneel dat met gevaarlijke gassen werkt, zodat het veilig en bewust te werk gaat. Het betreden van een container die gevuld is met gevaarlijke gassen is een enorm risico voor iemands gezondheid, dus wij werken eraan om mensen te beschermen door hen voor te lichten over procedures voor gasveiligheid.

Je hebt onlangs een elektrische auto aangeschaft; kun je daar iets over vertellen?

Het Customs Support Safety team bestaat uit meer dan 50 mensen, die elke dag buiten en op het terrein inspecties uitvoeren. Dat vereist veel reizen, soms wel 500 km op een dag voor een van onze medewerkers, dus hebben we een wagenpark van 35 auto's waarmee we ons verplaatsen.

De meeste van onze auto's zijn Volkswagen caddies op diesel, die redelijk zuinig zijn. Onze laatste aankoop was echter een VW ID Buzz . De Buzz is uitgeroepen tot auto van het jaar 2023 vanwege zijn combinatie van functionaliteit, comfort, economische prestaties en het gebruik van gerecyclede onderdelen.

Hoewel het een leercurve is geweest om over te schakelen op een elektrisch voertuig, hebben we vertrouwen in de vervanging. Aangezien de actieradius van een elektrische auto toeneemt, wordt het voor ons steeds beter haalbaar om ons wagenpark volledig te vervangen.

Welke andere duurzaamheidsinitiatieven hebben jullie?

Iets wat we aan het testen zijn, zijn filters voor de gassen die we ventileren. In Rotterdam ventileren we al met filters, maar de meeste gassen die elders worden geventileerd komen direct in de atmosfeer terecht. Hoewel de meeste onschadelijk zijn als ze zich eenmaal met zuurstof mengen, zijn er enkele die we beter kunnen opvangen dan vrijlaten.

Verder hebben we niet veel mogelijkheden. We gaan niet in containers en voeren geen afval af, dus de klant bepaalt zelf hoe groen hij binnen deze functie wil zijn, terwijl wij ervoor zorgen dat hun medewerkers veilig met de containers en goederen kunnen werken.

Heb je hulp nodig bij gasveiligheid in Nederland?

Neem vandaag nog contact op met Customs Support voor meer informatie over onze diensten.

Rob Gielen
Rob Gielen
Head of Customs Support Safety