Customs Support
Veelgestelde Vragen | FAQs

Heb je een vraag over Customs Support, onze diensten en hoe we kunnen ondersteunen met douane-zaken? Je vindt alle informatie in ons FAQ-overzicht. Kom je er toch niet uit? Stel je vraag dan via onze contact pagina.

Full-service douane expert
Snel en accurate douanediensten door digitale innovatie
Internationale douane-ondersteuning via Europese kantoren

Empowering Global Trade

Hoe kunnen we je helpen?

Kevin Lammerts
Kevin Lammerts
Manager Business Development

Veelgestelde vragen over Customs Support

Wie is Customs Support?

Customs Support is de leidende neutrale partner voor douanezaken in Europa. We staan voor uitgebreide douane- en compliance kennis en leveren efficiënte digitale douaneoplossingen. Ons team van bijna 2000 gekwalificeerde specialisten zorgt voor een stress-vrije import en export van goederen. Lees meer via onze 'over ons'-pagina.

Welke entiteiten handelen onder de naam van Customs Support?

We groeien organisch via overnames, waardoor er meerdere entiteiten onder Customs Support vallen. Alle entiteiten van de groep werken onder de merknaam Customs Support. Op deze pagina vind je al onze entiteiten.  

Is Customs Support AEO-gecertificeerd?

Ja, we zijn AEO-gecertificeerd. Dit heeft de volgende voordelen voor onze klanten: AEO-gecertificeerde bedrijven kunnen in aanmerking komen voor versimpelde douane procedures, waardoor processen sneller, efficiënter en betrouwbaarder verlopen. De relatie met douane en andere autoriteiten wordt verbeterd, waardoor communicatie beter verloopt in het geval van complicaties. Het betekent ook dat wij periodiek beoordeeld worden, zodat ons proces van aangiftes volledig compliant blijft verlopen.

In welke landen is Customs Support actief?

Wij werken voor klanten die wereldwijd zaken doen. We hebben kantoren in 12 Europese landen: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Italie, Spanje,  Zwitserland, Finland en Zweden. De contactgegevens van onze kantoren vind je hier.
Door ons uitgebreide partnernetwerk kunnen we diensten aanbieden in veel landen.

Wie zijn Customs Support’s partners?

We hebben een goede relatie met stakeholders zoals lokale douane autoriteiten en organisaties zoals EvoFenedex, Fenex, NBCC, DSLV.

Welk soort douaneaangiftes doet Customs Support?

Customs Support biedt Import inklaringen, Export aangiftes, Transit aangiftes en Fiscale Vertegenwoordiging. We zorgen voor een juiste voorbereiding op de aangifte en versturen de relevante documenten, zodat import, export en transit van goederen moeiteloos verloopt.  

Welke Consultancy diensten biedt Customs Support?

Met onze uitgebreide douane-expertise hebben wij het vertrouwen om bijna iedere douane-uitdaging aan te gaan. Onze ervaren consulting experts ondersteunen je op locatie en remote, zodat we een optimaal advies geven op basis van de behoeften van jouw bedrijf, zoals:

Voorbeelden van andere diensten waar we onze klanten mee hebben geholpen zijn: Digitale Douane Activiteiten, Interim Douanemedewerkers, Oorsprongsbepaling, Douane advies-abonnement en Helpdesk, Opleiding en Training douanepersoneel

Welke diensten biedt Customs Support Safety?

Customs Support biedt meerdere veiligheidsdiensten om de veiligheid van werknemers die containers verwerken te garanderen. Deze Safety-diensten zijn risicoanalyses, het meten en verwerken van gevaarlijke gassen in containers, warenhuizen en slecht geventileerde ruimtes. Op verzoek kunnen we training en advies geven. Op ons container depot kunnen we tijdelijk goederen en containers opslaan. Momenteel bieden wij Safety diensten alleen in Nederland aan.  

Zijn er enkele sectoren en goederen die Customs Support niet ondersteunt?

We bieden geen douanediensten voor tabak en tabak-gerelateerde producten, wapens en munitie, en lachgas. Mocht je twijfelen, bel gerust met onze experts om te bespreken wat voor jou de mogelijkheden zijn.

Hoe werkt Customs Support met expediteurs en transportbedrijven?

Customs Support is een onafhankelijke neutrale douane-expert met diepe actuele know-how van import en export. We analyseren de goederenstroom en geven advies-op-maat. Met meer dan 30.000 klanten, 20+ jaar ervaring en digitale koppelingen kunnen wij je douane-declaraties kundig, snel en accuraat afhandelen.

Hoe kan Customs Support multinationals ondersteunen?

Als grootste onafhankelijke digitale douane partner bieden wij wereldwijde kennis met een lokaal netwerk in Europa. Onze bijna 2.000 lokale experts bieden uitgebreide douanekennis en kunnen adviseren hoe je douaneprocessen effectiever en efficiënter vormgeeft.   

Hoe kan Customs Support de grotere fabrikanten en handelaren ondersteunen?

Door onze focus op digitalisatie profiteren eigenaren van een geautomatiseerde douane-afhandeling in hun supply chain, waardoor we 24/7 douaneaangiftes kunnen verwerken zonder fouten in het verzenden van belangrijke informatie. Hierdoor wordt de invloed van douane op een supply chain minimaal. Wij maken douane toegankelijk en makkelijk voor goedereneigenaren.

Hoe kan Customs Support kleinere goedereneigenaren ondersteunen bij het verschepen van goederen in Europa?

Onze bijna 2.000 experts bieden bedrijven lokale kennis door middel van meer dan 100 Europese kantoren. Met onze up-to-date kennis van douane-regelgeving en 20+ jaar ervaring kunnen we bedrijven ondersteunen met douaneaangiftes. Wij vervoeren geen goederen.

Waar vind ik relevante douanedocumenten?

De documenten vind je op onze downloads-pagina.

Waar vind ik het laatste douanenieuws en updates?

We delen regelmatig exclusieve updates met onze klanten. Hiernaast vind je in ons nieuwsoverzicht de meest recente updates, en blijf je automatisch up-to-date via onze nieuwsbrief.

Welke informatie heb je nodig om mijn verzoek te verwerken?

Wij hebben ten minste de volgende informatie en documenten nodig:

  • Bedrijfsinformatie (naam, adres, telefoonnummer, contactgegevens)
  • Verduidelijking van de goederenstroom
  • Commerciele facturen (inc. Vereisten zoals BTW-nr, EORI-nr, incoterms)
  • Pakbon
  • Goederencertificaat
  • Goederenoorsprongscertificaat (wanneer van toepassing)

Afhankelijk van het goederentype en de locatie van het export- en import land kunnen additionele documenten nodig zijn, bijvoorbeeld bij quota en voorkeursbehandeling.

Hoe kan ik in contact komen met Customs Support?

Neem contact op met onze experts door het formulier in te vullen op onze contactpagina. Ze beoordelen je verzoek en komen er tijdig op terug.

Hoe communiceer ik met mijn douane-agent?

Dit is afhankelijk van jouw voorkeur, zoals via telefoon, e-mail of een fysieke afspraak. Het is belangrijk om duidelijke communicatieafspraken van tevoren te maken, zodat je agent over de juiste informatie beschikt van je transport en bijbehorende documenten.