Maak Kennis Met Onze Mensen: Andy Leenders

#WeAreCustomsSupport
Image
Andy Leenders

In onze serie #WeAreCustomsSupport maak je kennis met de mensen achter Customs Support. Wij waarderen onze collega's en het werk dat zij doen. In deze serie interviewen wij de mensen die altijd klaar staan om jou zorgeloos te helpen bij het importeren of exporteren van je goederen. Vandaag is het de beurt aan Andy Leenders, de business development director in België.

Wie ben jij?

Ik ben Andy Leenders, en ik werk sinds januari 2022 bij Customs Support.

Ik begon in 2008 in de logistieke sector. Ik begon met thee zetten en het verwerken van documenten, maar gaandeweg kreeg ik steeds meer senior functies. Terwijl ik me omhoog werkte, deed ik er alles aan om zoveel mogelijk te leren over alles wat met de sector te maken heeft.

Mijn functies hebben me door heel Europa en Azië gebracht. Van vergaderingen rond een kleine tafel in Japan tot onderhandelen midden in een Saoedi-Arabische woestijn. Door de jaren heen heb ik heb aan projecten gewerkt met mensen uit verschillende culturen en met verschillende achtergronden.

Na verloop van tijd ontdekte ik dat ik meer geschikt was voor een commerciële rol en ik heb me in die richting ontwikkeld met de operationele vaardigheden die ik heb. Ik wil graag weten hoe en waarom dingen bij klanten werken, om vervolgens de best mogelijke oplossing te bieden.

Je bent de business development director voor Customs Support België, vertel ons over je rol

Customs Support Belgium is up and coming, klaar om naar dat volgende niveau gebracht te worden nu het bestaande team gegroeid is na een overname vorig jaar. We hebben al een grote basis van vertrouwen en expertise, zowel binnen het team als bij onze klanten, dus het is tijd om verder te bouwen.

Wat we willen doen is die erfenis gebruiken en een beetje meer proactief en vooruitstrevend zijn, met behoud van de kwaliteit waarop onze bestaande klantenkring is gaan vertrouwen.

Het is mijn taak om het team in die zin meer naar buiten te leiden, maar ook om onze klanten naar het digitale tijdperk van de douane te leiden terwijl we uitdagingen in de supply chain aanpakken en de handel in beweging houden. Ik open die deur voor klanten, beoordeel wat we kunnen doen, introduceer de benodigde experts en lever de juiste oplossing.

Hoe ziet je typische werkdag eruit?

Ik ontmoet veel mensen en klanten in België en ik verdeel die tijd graag tussen virtuele en persoonlijke ontmoetingen. Hoewel ik de voorkeur geef aan persoonlijke ontmoetingen en het belangrijk vind om iemand de hand te schudden voordat je gaat zitten voor een goed gesprek, is het gebied waar we zitten berucht om knelpunten in het verkeer.

Tijdens mijn afspraken kan ik samenwerken met collega's uit de hele groep of klanten en potentiële klanten bezoeken. Dit zijn allemaal drukke mensen, dus een geoptimaliseerde agenda is essentieel. Gelukkig zijn digitale vergaderingen voor velen de norm geworden, waardoor ik mijn agenda kan beschermen door de kans op files te verkleinen.

Daarnaast moet ik mijn e-mails en administratie bijhouden, zoeken naar de juiste oplossingen voor klanten, en voldoen aan de verzoeken die binnenkomen van mijn collega's en hoger management.

Wat vind je het leukste aan je rol?

Ik hou van dat gevoel wanneer ik aan het einde van een implementatieproces uit een vergadering stap en zie dat we erin geslaagd zijn te leveren wat we hadden voorgesteld en dat het echt waarde heeft toegevoegd aan het bedrijf van de klant. Het is zo'n win/win voor alle betrokkenen! Het is geweldig om van een klant te horen dat hij had gewild dat hij het eerder had gedaan en om te weten dat wat wij doen impact heeft.

Toen ik eerder zei dat we veel vertrouwen hebben in de Belgische kantoren, was dat geen holle frase. De mensen met wie ik werk maken consequent waar wat we commercieel afspreken, en ik kan niet genoeg benadrukken dat dat voor ons essentieel is.

Als ik weet dat het team achter me staat, kan ik goed presteren in mijn functie en beloof ik niet te veel. In plaats daarvan kan ik die open gesprekken voeren over welke richting we op moeten en me geen zorgen maken of we het wel kunnen waarmaken.

Dit is wat mij de meeste energie en voldoening geeft, beloftes kunnen waarmaken en win/wins creëren als team.

Wat is het voordeel van een Europees netwerk?

Het is rustgevend om te weten dat we niet alleen een geweldig team in België hebben, maar een hele reeks experts in heel Europa. Als we hulp nodig hebben bij een bepaald proces of land, dan is die ondersteuning slechts een telefoontje verwijderd.

Ik begon bij Customs Support rond dezelfde tijd als Emmett Young in het Verenigd Koninkrijk en Stephan Hoffert in Frankrijk. Doordat we alle drie tegelijk de onboarding doorliepen, in buurlanden werkten en elkaars uitdagingen leerden kennen, hebben we die extra band kunnen creëren die belangrijk is wanneer we moeten samenwerken.

Natuurlijk heeft Customs Support meer dan wij drieën en het team work dat ik in de hele groep zie is fantastisch. Het geeft me echt vertrouwen bij het zoeken naar oplossingen voor klanten.

Wat is de volgende ontwikkelingsfase voor België?

In het kader van de fusie bundelen we de mensen van onze beide kantoren en verhuizen we naar Antwerpen. Hoewel we goed werken op afstand van elkaar, zal die synergie en samenwerking verbeteren als we samen in hetzelfde kantoor zitten.

We creëren ook een meer dynamisch verkoopteam, we bouwen verder op wat er onder de vorige eigenaren is opgezet en brengen meer structuur aan zodat we efficiënter kunnen werken. Het is ons doel ons portfolio in België uit te breiden en onze klanten een breder scala aan oplossingen te bieden.

Waarom is een kantoor in Antwerpen belangrijk?

Antwerpen is al meer dan 500 jaar een belangrijke handelsstad. In zo'n havenstad zijn er veel mogelijkheden voor bedrijven in onze sector. Het is logisch dat Customs Support aanwezig is als de stad veel professionals uit de sector aantrekt.

De reden om te verhuizen is echter tweeledig. Het oorspronkelijke Customs Support Belgium heeft een klein kantoor in een typische voorstedelijke omgeving, en dat wordt snel te klein. Onze collega's van de nieuwe aanwinst groeien ook uit hun jasje en moeten verhuizen. Aangezien beide kantoren moeten fuseren en verhuizen, is dit voor ons het moment om een meer prominente locatie te kiezen waar onze mensen kunnen werken.

Wat doet u om uzelf actief te houden en stress te verlichten buiten uw functie?

Ik ben een lezer, waarbij non-fictie en geschiedenisboeken mijn favoriet zijn. Dat is nog een reden waarom ik van Antwerpen hou: als je terugkijkt naar de "Gouden Eeuw" van Antwerpen, rond de 16th eeuw, zie je het belang van de haven voor de handel in Europa, en er zijn fascinerende voorbeelden van hoe de haven mensen in een mum van tijd heel rijk of heel arm maakte.

Ik ben ook de trotse vader van twee zonen van 14 en 9 jaar. Het maakt me gelukkig om tijd met hen, mijn vrouw en mijn hond door te brengen. We gaan graag naar buiten, en mijn jongens zijn allebei scouts, net als ik. Ik besteed veel tijd aan hun verschillende hobby's, zoals scouting en waterpolo, en ben vaak vrijwilliger bij dingen als de jaarlijkse scoutingbarbecue, zodat ik kan helpen die ervaring voor hen te creëren.

Als ik tijd alleen heb - afgezien van lezen - ga ik graag de natuur in en tuinier ik. Ik ben graag onder de mensen, maar waardeer ook die tijd waarin ik nergens last van heb en tot rust kan komen.

Wat is het belangrijkste dat u moet zoeken in een douane-expediteur?

Vertrouwen. Hoewel u die perfecte mix tussen kwaliteit, snelheid en nauwkeurigheid moet hebben, is het belangrijkste dat u op uw douanepartner kunt vertrouwen. U moet weten dat zij met u zullen samenwerken bij alle uitdagingen die op uw pad komen, dat zij hun onderzoek hebben gedaan en dat zij kunnen waarmaken wat zij beloven.

Jullie werken met een Europees netwerk. Als u een kantoorlocatie van Custom Support zou bezoeken, welk land zou u dan als eerste willen bezoeken en waarom?

Ik heb altijd al graag Ierland willen bezoeken. Ik heb nog niet veel zaken gedaan met de Ieren, maar ik ben nieuwsgierig naar hun cultuur, dus ik zou ze graag bezoeken.

Wil je Andy Leenders ontmoeten?

Andy zal de volgende handelsevenementen bijwonen:

9 - 12 mei: Transport Logistic beurs in München

17 - 18 oktober: Transport & Logistics beurs in Antwerpen

Munich Event