De impact van corona op de havens in Europa

Image

De effecten van het coronavirus worden in heel Europa gevoeld. Het goederenverkeer begint af te nemen en lege containers staan op de verkeerde plekken. Vervoerders, verladers, havens, het heeft effect op iedereen. Omdat schepen zes tot acht weken onderweg zijn vanuit Azië naar Europa zat er een vertraging op de negatieve effecten van de lockdown daar.

Nederland: de haven van Rotterdam

De haven van Rotterdam, de grootste haven van Europa, kondigde vandaag aan dat ze een totale daling van het goederenverkeer verwachten van 20 procent. Het eerste kwartaal waren de volumes nog vergelijkbaar met die van vorig jaar, dus de echte daling van het volume zal in de komende maanden plaatsvinden.

Allard Castelein, CEO of the Port of Rotterdam Authority: “We are facing unprecedented disruptions and the port of Rotterdam, as a vital process, intends to continue contributing to society. The impact of a decline in demand due to the corona crisis will become clear from April onwards. A 10 to 20% drop in throughput volume on an annual basis would seem to be very likely. This will depend on how long the measures remain in place and on how quickly production and world trade recover”.

Voor een overzicht van de huidige situatie in de Rotterdamse haven, zie het persbericht hier.

Op vrijdag 17 april om 11 uur geeft Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam, tijdens een webinar van Nieuwsblad Transport een toelichting op de gevolgen van de coronacrisis voor de Rotterdamse haven.

Meer informatie over dat webinar kun je hier vinden.

België: de haven van Antwerpen

De haven van Antwerpen laat vergelijkbare cijfers zien. In het eerste kwartaal van 2020 steeg het totale volume zelfs met 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Jacques Vandermeiren, CEO van het havenbedrijf in Antwerpen zei hierover:

“Door haar wereldwijde connectiviteit en diversiteit aan goederenstromen is Port of Antwerp minder afhankelijk van specifieke markten. Daarnaast beschikt de haven over enorme hoeveelheden opslagcapaciteit die als het ware een buffer voor de economie zijn. Dit stelt ons in staat om vanuit de haven van Antwerpen zo een snelle heropstart van de industrie en de consumptie in België en een deel van Europa mogelijk te maken.”

Lees het hele artikel van de Belgische krant DeMorgen hier.

Duitsland: de haven van Hamburg

De haven van Hamburg heeft het zelfs over een daling van het handelsvolume van veertig procent. 

“We’re currently bracing for the impact. It will hit us with full force from mid-March,” Axel Mattern, CEO of the Port of Hamburg Marketing, a business association that represents public and private sector entities of the harbour, told Reuters.

This means that China has also become the Achilles heel of the German economy, with the port of Hamburg especially vulnerable. Trade volumes at the port are already down 40% due to the Chinese New Year festivities and a series of unusually heavy storms in February, according to Mattern.

Lees meer in het artikel door Reuters hier.

Het Verenigd Koninkrijk: de haven van Felixstowe

Ook in de grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, Felixstowe, ziet men een daling van het vrachtverkeer. Dat komt vooral door de grote containerschepen die gewoonlijk uit Azië komen en die nu wegblijven.

Based on the usual number of container vessels visiting the UK’s biggest ports like Southampton and Felixstowe, that represents about 30% to 35% of the usual inbound capacity.

Other sources agreed that there had been a significant drop in arrivals, and said that arriving ships were also carrying less cargo than usual.

Lees meer in het artikel door de BBC hier.

Wij staan voor u klaar

Vanwege het Corona-virus hebben we voorzorgsmaatregelen genomen om onze diensten aan u en uw bedrijf te garanderen.

De gezondheid van onze medewerkers en die van u als klant is het meest belangrijk. We hebben onze werkprocessen en communicatie georganiseerd via verschillende digitale oplossingen.

We zullen u onze best mogelijke service blijven bieden.
Heeft u vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op.