Customs Support Group klantendag 2019

Image

Afgelopen week kwamen klanten van Customs Support Group samen in Vlaardingen in het Delta Hotel met uitzicht op de Maas, met schepen vol met containers die de hele dag langskwamen. We nodigden onze klanten uit om hen op de hoogte te brengen over alles met betrekking tot Brexit. Ook hebben we inzicht gegeven in hoe we ons, als Customs Support Group, hierop hebben voorbereid en wat we doen in onze kantoren in Europa om hen te ondersteunen bij het importeren en exporteren.

Onze CEO Frank Weermeijer opende de dag en sprak kort over zijn connectie met boten en scheepvaart. Ook sprak Frank over de voordelen van digitalisering, consolidatie en een paar woorden over Brexit. Niet teveel, want dat was het hoofdonderwerp voor onze twee keynote-sprekers.

Zicht vanaf de andere kant van het kanaal

Ian Dudley was de eerste spreker. Ian is directeur van Duty Management Services (Customs Support Verenigd Koninkrijk), de Britse afdeling van de Customs Support Group. Ian heeft meer dan 23 jaar ervaring in douanezaken, waarvan 20 jaar voor de Engelse douane. Hij is een expert als het gaat om Britse douanezaken.

We kunnen niemand beter bedenken dan Ian om onze klanten over de douane van Brexit vanuit het Verenigd Koninkrijk te informeren.

Ian heeft de verschillende Brexit-opties besproken die momenteel op tafel liggen. Veel is nog onzeker. Komt er een deal of wordt het een harde Brexit? Komt er uitstel en zo ja, is het tot januari 2020 of het einde van 2020, of nog een andere datum?

De voorbereidingen in het Verenigd Koninkrijk zijn aan de gang. Voorbereidingen voor meer controles aan de grenzen en de logistiek die daarbij hoort. Overgangsprocedures om te voorkomen dat import en export van en naar Engeland tot stilstand komen. Het gevoel van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk is hetzelfde als in de Europese Unie. Deze onzekerheid is frustrerend voor bedrijven, aan beide zijden van het Kanaal. Om maar niet te spreken over Ierland en de backstop…

Klantendag Customs Support Group 2019

Wees voorbereid op automatisering

Onze tweede spreker van de dag was Martin van Herk, Manager IT van Customs Support Group. Martin sprak over activiteiten bij Customs Support Group en hoe onze klanten zich op Brexit kunnen en moeten voorbereiden. Naast ons stapsgewijze voorbereidingsplan legde hij de convertertool uit die we hebben ontwikkeld. Met deze converter kunnen we onze klanten een soepele overgang naar nieuwe procedures bieden, zodra er meer duidelijkheid is over de Brexit.

Na deze sessie sloot Frank de middag af met een korte samenvatting en nodigde hij onze gasten uit voor een rondvaart per boot door de interessante haven van Rotterdam, een uitzicht wat nog indrukwekkender is vanaf het water.

Volg onze blog om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen die van invloed zijn op het importeren of exporteren van en naar het Verenigd Koninkrijk voor uw organisatie. We zullen meer details over Brexit delen zodra er nieuws bekend is. Onze LinkedIn-pagina is ook een goede informatiebron. Volg je ons al?

We bedanken alle klanten die onze Brexit-klantendag hebben bijgewoond voor hun bijdragen aan de discussies en voor hun inspiratie op deze dag. Het was een geslaagde dag om elkaar te informeren en te inspireren.

Klantendag Customs Support Group 2019