Impact van corona op logistiek en handel

Image

Er is geen twijfel over mogelijk. Het corona virus heeft een gigantische impact op de wereldhandel en op economieën wereldwijd. Landen sluiten hun grenzen, vliegtuigen blijven aan de grond en fabrieken sluiten.

De economische impact

De Rabobank voorspelt een afname van het bruto nationaal product van Nederland van 0, 2 procent. Voor de corona uitbraak was de voorspelling nog een stijging van 2 procent.

Apart from being a heavy burden on healthcare, the corona crisis also leaves deep marks in the Dutch economy.

As a result, household spending and producer output fall sharply temporarily. This not only affects the profitability of companies but also puts pressure on employment and thus household income.

Lees meer hierover op de site van de Rabobank hier.

Goldman Sachs voorspelt voor de Verenigde Staten nog slechtere cijfers. Zij verwachten een daling van het bruto nationaal product van 24%! Inmiddels heeft de Verenigde Staten meer dan 100.000 besmettingen.

CNN schrijft hierover:

Meanwhile, financial conditions have deteriorated in recent days, making it harder for buyers and sellers to price assets as markets experience extreme volatility. That is expected to start hitting the real economy, as consumers get nervous about their hard-hit stock portfolios and it becomes more difficult for businesses to borrow money.

Lees het hele verhaal hier.

De Europese Commissie vraagt lidstaten om goederenstromen in stand te houden

Landen sluiten hun grenzen voor mensen. Dat heeft ook een grote invloed op het transport over de weg. Alle extra controles aan de grenzen zorgen voor vertraging. De Europese Commissie vraagt landen nu om er voor te zorgen dat vrachtwagens met zo min mogelijk vertraging over de grens worden gelaten om er voor te zorgen dat belangrijke voorraden op de plaats van bestemming kunnen komen. 

Yesterday the European Commission issued new guidelines to member states to try and ensure European freight movements continue unimpeded, as it was “particularly crucial for essential goods such as food supplies including livestock, vital medical and protective equipment and supplies”, and that “member states should designate priority lanes for freight transport (eg, via ‘green lanes’)”.

Lees het hele verhaal van The Loadstar hier.

Sixfold, een leverancier van visibility services, heeft een kaart gepubliceerd waarop live te zien is wat de wachttijden zijn bij de verschillende grensovergangen in Europa.

A number of countries introduced mandatory border checks. With these border checks a large number of suppliers in Europe temporarily saw significant disruptions with their deliveries due to unprecedented queues at EU-borders. As of today (March 24), the situation has improved again but should be closely monitored.

Meer informatie hierover is hier  te vinden en de kaart waarop de wachttijden te zien zijn vind je hier

Fabrieken starten op, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost

Terwijl in de rest van de wereld fabrieken sluiten, starten de fabrieken in China juist weer op. Bijna alle fabrieken draaien weer, met uitzondering van fabrieken in de Wuhan regio. 

The Loadstar schrijft hierover:

new supply chain risks were emerging, such as the unstable supply of raw materials, a lack of skilled workers, logistics issues from sub-suppliers, pressure to produce quickly and increased scrutiny from government and regulatory agencies.

Een andere uitdaging is logistiek van aard: beschikbare magazijnruimte en transportcapaciteit.

For importers hoping to source goods from China, storage and transport issues remain.. .there was increased demand for bonded storage, since space and demand were now affected overseas.

Many importers and retailers are prioritising the transport of medical and urgent items, so many others have been put on hold…

Airfreight capacity is still severely limited in China, with airlines still grounding up to 95% of their fleet. And, although more carriers are opting to turn passenger jets into makeshift freighters, demand is still “far outstripping” supply.

Lees het hele verhaal hier.

Zowel luchtvracht als zeevracht wordt geraakt.

De zeevracht krijgt een enorme klap te verwerken door de corona crisis.

…there are increasing warnings that the container shipping industry is set to see some of the largest declines in volumes in living memory.

According to liner analyst SeaIntelligence Consulting, the possibility of a 10% decline in global container shipments – which would equate to 17m TEU carried by the world’s box shipping fleet and some 80 TEU handled in global container ports – has “unfortunately moved closer to reality”.

De problemen bij de luchtvracht worden vooral veroorzaakt doordat er zo weinig passagiersvliegtuigen vliegen. Nu bijna alle luchthavens gesloten zijn voor passagiersvluchten zijn er minder vliegtuigen in de lucht. Een groot gedeelte van de luchtvracht werd juist vervoerd in het ruim van deze passagiersvluchten.

More airlines are resorting to using passenger aircraft as makeshift freighters, as forwarders emphasise borders “remain open” for cargo.

Lees meer over hoe verschillende luchtvaartbedrijven dat aanpakken in dit verhaal op The Loadstar.

Lufthansa, Austrian Airlines and LATAM have been loading up passenger seats with cargo as they try to keep their aircraft as full as possible.

Earlier today, a Lufthansa Airbus A330 passenger aircraft loaded with around 30 tons of medical goods landed in Frankfurt today after an 11-hour flight from Shanghai in China.

In addition to the cargo compartments of the Airbus A330, the cabin – including the stowage compartments above the seats – was also loaded.

Lees het hele verhaal en bekijk een foto van een volgeladen passagiersvliegtuig hier.

Ondertussen vraagt de luchtvrachtindustrie om soepelere regels voor vrachtvluchten, om de druk op de ketel te verminderen. 

Airlines and logistics partners say regulatory flexibility is especially important because shippers are heavily relying on freighter planes in the absence of international passenger networks, which airlines have largely shut down with the plunge in travel demand. More than 185,000 passenger flights have been cancelled since the end of January, according to the International Air Transport Association (IATA). 

The airline trade group and The International Air Cargo Association, representing all parts of the air cargo supply chain, are urging governments to exempt air cargo operations from any COVID-19 travel restrictions to ensure life-saving medical products can be delivered without interruption.

Lees het hele verhaal hier.

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de invloed daarvan op de wereldhandel. Hou hiervoor onze speciale corona updates in de gaten via de website.