Belangrijkste Britse douanesysteem overbelast. Frans systeem onder druk

Image
woman, stressed out, in front of a screen.

Hare Majesteit's Revenue and Customs (HMRC) heeft een bericht gestuurd dat haar systemen voor de verwerking van doorvoerzendingen het maximum hebben bereikt. Volgens Bloomberg geeft HMRC ook de schuld aan een recente software-upgrade van zijn Nieuwe Geautomatiseerde Transitsysteem (NCTS), dat alle Transit-toepassingen verwerkt. HMRC adviseert bedrijven om hun goederen een week vast te houden en ze volgende week te verzenden wanneer de systemen naar verwachting weer werken. Voor veel bedrijven is dit geen optie.

De snelste manier om goederen in de Europese Unie af te leveren is door in het Verenigd Koninkrijk een transitdocument aan te maken, waarmee u vervolgens naar de eindbestemming in de Europese Unie kunt rijden zonder dat u op de aankomstterminal hoeft te stoppen. Bij aankomst op de eindbestemming kunnen de goederen dan worden ingeklaard.

Wij adviseren onze klanten om niet te proberen de transitdocumenten in het Verenigd Koninkrijk te openen, maar deze bij aankomst in de Europese Unie te openen totdat de problemen met NCTS zijn opgelost. Het openen van transitdocumenten in de Europese Unie minimaliseert vertragingen in uw verzendproces.   

Goederen die vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie worden vervoerd, kunnen worden ingeklaard bij terminals of hebben als alternatief transitdocumenten nodig.

Met NCTS veroorzaken voortdurend falende wachtrijen en files grote problemen. Vanwege deze problemen zijn verschillende bedrijven gestopt met het verschepen van of naar het Verenigd Koninkrijk.   

De BBC meldt:

DB Schenker, owned by national rail firm Deutsche Bahn, said that for the time being, it was not accepting new UK-bound consignments.

"Enormous bureaucratic regulations" linked to post-Brexit trading arrangements were to blame, it said. Only about 10% of goods came with accurate customs forms, it added.

Last week, parcel delivery company DPD temporarily suspended shipments from the UK to the EU for similar reasons.  

DPD said it had been "working non-stop" since then to reduce delays.

Lees het hele bericht hier

Systemen in Frankrijk Spanning

De douanesystemen in Frankrijk staan onder druk door de extra belasting waar ze mee te maken hebben. De eerste twee weken van het jaar waren relatief eenvoudig, omdat de meeste bedrijven voorraden aan hebben gelegd en buffers hadden om de eerste twee weken van Brexit te doorstaan zonder dat er nieuwe importen nodig waren. Deze buffers zijn nu laag of leeg en de goederenstroom is weer op het niveau van voor Brexit. De eerste twee weken heeft de haven van Calais slechts 1.000 zendingen per dag verwerkt. Dat aantal is nu terug op 8.000 per dag. 

Alternatieve routes voor uw zendingen

Verladers die proberen goederen uit het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie te exporteren, wordt geadviseerd om alternatieve routes te gebruiken via Belgische en Nederlandse havens. In beide landen zijn er geen grote problemen met de douanesystemen en is er voldoende reservecapaciteit voor het toegevoegde volume. 

Verladers die hun routes wijzigen, wordt geadviseerd om na te denken voordat ze handelen. U dient de haven van uitgang van uw zending vooraf aan te melden. Als u een vooraanmelding stuurt naar Felixstowe en dan ineens besluit om een andere haven te gebruiken, creëert u problemen voor uzelf en voor anderen. Er zullen extra vertragingen zijn in Felixstowe, waar ze op zoek zijn naar een vermiste vrachtwagen, en je zult zelf worden vertraagd wanneer de haven waar je besluit naartoe te verhuizen geen vooraanmelding heeft ontvangen. 

Tot uw dienst

Als u vragen heeft over het exporteren naar de Europese Unie vanuit het Verenigd Koninkrijk of andere Brexit-gerelateerde vragen, zorg er dan voor dat u de huidige regels en voorwaarden in het Verenigd Koninkrijk volgt of neem contact op met een van onze specialisten. Zij helpen u graag!