Brexit: Nieuwe regels voor EU-VK trade

Image

Toen iedereen in de Europese Unie elkaar op 31 december om 0:00 een gelukkig nieuwjaar wenste was het pas 23:00 in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel ze daar nog steeds een uur te gaan hadden tot 1 januari 2021 had het Verenigd Koninkrijk op dat moment al wel officieel de Europese Unie verlaten. Brexit was eindelijk een feit.

De Trade and Cooperation Agreement, zoals het handelsverdrag tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk officieel heet, was al goedgekeurd door het House of Commons en de House of Lords en uiteindelijk gaf ook Koningin Elizabeth II haar Koninklijke Goedkeuring op 31 december en stond niets Brexit meer in de weg.

Nieuwe regels en procedures

Nu het Verenigd Koninkrijk niet langer deel uitmaakt van de Europese Unie is het een derde land geworden. Dat betekent dat goederen niet langer mee vrij van de ene kant van de Noordzee naar de andere kant vervoerd kunnen worden. Als je goederen wil exporteren van de Europese Unie naar het Verenigd Koninkrijk of andersom heb je bijvoorbeeld een EORI nummer en een MRN nummer nodig. Daarnaast heb je export- en importdocumenten nodig.

Bedrijven die zich hebben voorbereid op Brexit hebben alles hiervoor goed geregeld en kunnen zonder problemen hun goederen vervoeren. Gelijk na middernacht op 1 januari reden de eerste paar honderd vrachtwagens door de tunnel bij Calais zonder problemen.

Vrachtwagens die van het Verenigd Koninkrijk komen moeten een vooraankondiging sturen aan de Franse Douane. Terwijl de wagen door de tunnel gaat, bepaalt de douane of deze bij aankomst in Frankrijk zo kan doorrijden, of dat er gestopt moet worden voor nadere controles. Die beslissing hangt af van het type producten dat wordt vervoerd en een risicoanalyse die wordt gedaan door de Douane.

Impact op bedrijven

De nieuwe regels en procedures hebben grote gevolgen voor sommige bedrijven, vooral de bedrijven voor wie het opmaken van documenten en controles aan de grens nieuw zijn.

Voor Brexit was het proces van het vervoeren van goederen van of naar het Verenigd Koninkrijk simpel. De goederen werden vervoerd met alleen een CMR. Dat is nu niet meer voldoende. Exporterende bedrijven moeten een exportdocument opmaken en importerende bedrijven moeten een importdocument opmaken. De informatie die deze documenten moeten bevatten is veel gedetailleerder dan de informatie die vermeld werd op een CMR. Beide partijen moeten veel meer informatie uitwisselen om ervoor te zorgen dat de documenten aan beide zijden in orde zijn.

Het kost extra tijd en moeite om deze documenten op te maken. Dat extra werk betekent extra kosten en in sommige gevallen ook extra benodigde mankracht.

Take the Load Off Your Mind

Wanneer je vragen hebt over het exporteren of importeren van of naar het Verenigd Koninkrijk of de Europese Unie, of wanneer je ondersteuning nodig hebt, neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag. Take the load off your mind!